Το πράσινο marketing είναι μια τάση της παγκόσμιας αλλά και της ελληνικής αγοράς, βασισμένη στην συνειδητοποίηση πως η περιβαλλοντική υπευθυνότητα δημιουργεί ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Το πλεονέκτημα σε ότι αφορά το καταναλωτικό κοινό έχει αποδειχτεί σε πολλές έρευνες. Ενδεικτικά, η μελέτη ‘Edelman 2010 goodpurpose’ έδειξε ότι το 86 τις εκατό των καταναλωτών παγκοσμίως θεωρούν ότι οι εταιρείες πρέπει να δίνουν ίσο βάρος στα συμφέροντα της κοινωνίας, με αυτό που δίνουν στα εταιρικά συμφέροντα.
Αν και η τάση αυτή μετράει ήδη μια δεκαετία, τα τελευταία χρόνια το τοπίο του πράσινου marketing έχει διαμορφωθεί. Ο ανταγωνισμός, η απαίτηση για διαφάνεια και η επιρροή των social media, έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στην αλλαγή αυτή.
Ως αποτέλεσμα, σημαντικές καινοτομίες έχουν προκύψει στον διεθνή χώρο. Για παράδειγμα, έχουν δημιουργηθεί πλατφόρμες όπως η Good Guide, που επιτρέπουν στους καταναλωτές να έχουν άμεση πρόσβαση στα δεδομένα αειφορίας μιας εταιρείας. Μέσω εφαρμογών όπως σάρωση barcode ενός προϊόντος, οι καταναλωτές μπορούν να ενημερωθούν σχετικά με την βιωσιμότητα ενός brand και να πάρουν πιο ενημερωμένες καταναλωτικές αποφάσεις, σχετικά με τα αγαπημένα τους προϊόντα. Μια άλλη πλατφόρμα, η Justmeans Insights, επιτρέπει να δει κάνεις με ξεκάθαρα διαγράμματα τα προφίλ βιωσιμότητας των 1000 εταιρειών leaders στην κοινωνική υπευθυνότητα, και να τις συγκρίνει, σε περιβαλλοντικό και κοινωνικό αντίκτυπο.
Στην ελληνική αγορά ωστόσο, η υιοθέτηση του πράσινου marketing είναι ελλιπής. Ένας από τους βασικούς λόγους για αυτό είναι η ανεπαρκής γνώση γύρω από τον ευαισθητοποιημένο Έλληνα καταναλωτή. Η έρευνα με τίτλο «Πράσινο Μάρκετινγκ: Στάσεις, Αντιλήψεις & Συμπεριφορά των Ελλήνων Καταναλωτών», η οποία πραγματοποιήθηκε από το εργαστήριο Μarketing του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών ALARM σε συνεργασία με το Κέντρο Αειφορίας CSE σε πανελλαδικό δείγμα 706 καταναλωτών, επιχειρεί να καταρρίψει την έλλειψη γνώσης και επιβεβαιώνει την ύπαρξη του ευαισθητοποιημένου Έλληνα καταναλωτή, που αγγίζει σε ποσοστό το 78,5%. Η ευαισθητοποιημένη στάση πλαισιώνεται και από δράση, καθώς το 68% των ερωτηθέντων δήλωσε πως αγοράζει ‘πράσινα’ προϊόντα. Eπιπλέον, φαίνεται πως ο Έλληνας καταναλωτής αναγνωρίζει τις εταιρείες που προστατεύουν το περιβάλλον, όσο και για τις επιπτώσεις των προϊόντων και των εταιρικών πρακτικών τους.
Το πιθανότερο είναι πως παρόμοιες καινοτομίες με αυτές που συναντούμε σε online πρωτοβουλίες όπως είναι οι πλατφόρμες Good Guide και Justmeans, να αργήσουν να κάνουν την εμφάνισή τους στην Ελλάδα. Παρ’ όλα αυτά, το τοπίο έχει αρχίσει και αλλάζει και γνωρίζουμε πλέον πως ο καταναλωτής είναι έτοιμος να υποστηρίξει τις καινοτομίες αυτές. Εξάλλου, έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους έρευνες που δείχνουν την άμεση σχέση μεταξύ ΕΚΕ και κοινωνικής δικτύωσης στα μάτια του καταναλωτή. Μια από τις έρευνες αυτές, που διεξήγαγε η TNS ICAP το 2010, φανέρωσε ότι το 44% του ελληνικού κοινού social media γράφει σχόλια για brands, έναντι του 32% του παγκόσμιου μέσου όρου.
Είτε μιλούμε για ‘πολίτες-καταναλωτές’ που θέλουν πραγματικά να αλληλεπιδρούν με το εμπορικό σήμα, είτε για εκείνους που απλά θέλουν να λαμβάνουν καλές καταναλωτικές αποφάσεις, το πράσινο marketing, στην μορφή που έχει σήμερα, φέρνει πιο κοντά τον καταναλωτή στη διαμόρφωση του brand image. Οι εταιρείες καλούνται λοιπόν να εμπλέξουν τους καταναλωτές τους σε όλα τα επίπεδα και να αναπτύξουν ιδιαίτερες σχέσεις μαζί τους, σχέσεις βασισμένες σε ευθύνη και διαφάνεια.
www.sponsor-it.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου