«Η ευημερία είναι σπουδαίος
δάσκαλος. Η οικονομική δυσπραγία ακόμη σπουδαιότερος» (William
Hazzlit). Στις δύσκολες ώρες που περνάμε σήμερα, είναι αναγκαίο να
ανατρέχουμε και να ζητάμε ευθύνες για το λόγο που καταλήξαμε σήμερα εδώ.
Είναι όμως πλέον ζήτημα επιβίωσης να αναζητούμε λύσεις που είναι άμεσα
εφασμόσιμες, τις καλύτερες δυνατές με βάση την υφιστάμενη κατάσταση.
Χρειαζόμαστε άμεσες τομές και ενισχύσεις σε κρίσιμους τομείς της
οικονομίας μας. Η ελληνική οικονομία μας έχει ανεκμετάλλευτες
αναπτυξιακές ευκαιρίες, που προκύπτουν από την αξιοποίηση των
συγκριτικών της πλεονεκτημάτων.
Προσέγγιση συγκριτικών πλεονεκτημάτων Ελλάδας στον κλάδο των φωτοβολταϊκών:Μια φωτοβολταϊκή γεννήτρια 1 KW/p εγκατεστημένη στη Γερμανία αποδίδει σε μέση ετήσια βάση περίπου 600-800 KW/h. Μια φωτοβολταϊκή γεννήτρια 1 KW/P εγκατεστημένη στην Ελλάδα, πάνω σε ιχνηλάτη δύο αξόνων μπορεί να αποδώσει μέχρι και 2.200 KW/h. Στην Ελλάδα δηλαδή έχουμε δηλαδή βελτιωμένη απόδοση κατά 300%.
Το ηλεκτρικό ρεύμα θα μπορούσε να γίνει το Νο.1 εξαγώγιμο προϊόν της χώρας μας. Και δεν είναι ο μοναδικός κλάδος που έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα. Επιπλέον πηγές παραγωγής ενέργειας με συγκριτικό πλεονέκτημα που διαθέτει η Ελλάδα βρίσκονται παρακάτω (εικόνα 2):
Με βάση τα παραπάνω, θα περιμέναμε στην Ελλάδα να είχαμε πολύ μεγαλύτερο αριθμό εγκαταστάσεων, συγκριτικά με τη Γερμανία. Και όμως, το 2010 εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα μόλις 140 Mw/p φωτοβολταϊκές γεννήτριες, ενώ στη Γερμανία 8.000. Επισημαίνω εδώ ότι οι επιδοτήσεις στην Ελλάδα ήταν διπλάσιες από ό,τι στη Γερμανία για το ίδιο διάστημα.
Οι λόγοι που σήμερα βρισκόμαστε σε αυτή την κατάσταση είναι:
- Στην Ελλάδα ο χρόνος έκδοσης μιας άδειας 100 KW/h είναι μέχρι 3 έτη ενώ στη Γερμανία 1-2 μήνες.
- Στην Ελλάδα χρειάζονται 8 μήνες για την υπογραφή της σύμβασης από το ΔΕΣΜΗΕ.
- Για τη δημιουργία ενός συστήματος 20 KW χρειάζονται περί τις 800 υπογραφές.
- Οι Ελληνικές Τράπεζες δεν διαθέτουν τα κεφάλαια για να χρηματοδοτήσουν την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών.
Χωρίς τις πολλαπλές επιδοτήσεις, η Ελλάδα σήμερα θα μπορούσε να έχει δεκάδες χιλιάδες μικρά (20 KW/p) φωτοβολταϊκά πάρκα που θα ενίσχυαν αντίστοιχα το εισόδημα δεκάδων χιλιάδων ελληνικών οικογενειών, γεγονός που θα είχε πολλαπλασιαστικές θετικές επιδράσεις στον φόρο εισοδήματος, στον κρατικό προϋπολογισμό και στα έσοδα από ΦΠΑ.
Ακόμα, τα πολλά μικρά φωτοβολταϊκά πάρκα σε όλη την Ελλάδα θα συνεισέφεραν δραστικά στα παρακάτω:
- Μείωση των ελληνικών εισαγωγών σε πετρέλαιο.
- Επίτευξη της αποκέντρωσης, παρέχοντας ουσιαστικά κίνητρα σε νέους και αγρότες να παραμείνουν στην ύπαιθρο.
- Δημιουργία ενός εκπληκτικής σταθερότητας Δικτύου Ηλεκτρικής Ενέργειας, με ένα πολύ μεγάλο αριθμό σταθμών παραγωγών, διεσπαρμένο σε όλη την επικράτεια.
- Μείωση στις απώλειες μεταφοράς που έχουμε σήμερα, καθώς οι παραγωγοί θα ήταν δίπλα στους καταναλωτές.
- Βελτίωση της εικόνας της Ελλάδας ως μια «οικολογικής, περιβαλλοντικά υπεύθυνης χώρας», αφού το έργο αυτό συνεισφέρει δραστικά στη μείωση των ρύπων, καταπολεμώντας παράλληλα το φαινόμενο του Θερμοκηπίου.
- Αύξηση των θέσεων εργασίας στον κλάδο των φωτοβολταϊκών (1.000.000-1.500.000).
- Δημιουργία ουσιαστικών βάσεων για ένα εξαγωγικό μεταποιητικό κλάδο.
- Δημιουργία κινήτρων για εφαρμοσμένη έρευνα στα ελληνικά πανεπιστήμια.
Αν είχαμε εγκαίρως ανταποκριθεί στο κάλεσμα της παγκόσμιας επανάστασης των φωτοβολταϊκών, πολλά από τα παραπάνω θα ήταν σήμερα πραγματικότητα. Αυτό δεν έγινε. Ας δούμε λοιπόν τι μπορούμε να κάνουμε σήμερα:
Πρόταση 1:
Πρέπει να αρθούν όλες οι αδειοδοτικές διαδικασίες για πάρκα μέχρι 100 KW και να αντικατασταθούν από μια υπεύθυνη δήλωση ότι τα δικαιολογητικά θα προσκομιστούν εν καιρώ για όσες κρίνονται αναγκαίες.
Πρόταση 2:
Σήμερα υπάρχουν 5.000 άδειες 100 KW στα χέρια ιδιωτών που έχουν ολοκληρώσει «τον Γολγοθά» των αδειοδοτήσεων. Η Πολιτεία πρέπει άμεσα να μεριμνήσει για να εξασφαλιστεί η ρευστότητα από το εξωτερικό ύψους €1,5 δις (5.000 Χ €300.000 που χρειάζονται για ένα πάρκο 100KW) ώστε να υλοποιηθούν αυτά τα πάρκα χωρίς άλλες καθυστερήσεις.
Με την πρόταση αυτή δεν επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός, αφού δεν αφορά ούτε σε επιδοτήσεις, ούτε σε εγγυήσεις του κράτους.
Το κράτος θα μπορούσε ενδεικτικά να μεσολαβήσει στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για να δανειστούν οι ιδιώτες το απαιτούμενο ποσό. Έτσι, χωρίς κάποια δέσμευση του κράτους, θα εξασφαλιζόταν ένα ετήσιο εισόδημα €100.000.000 από φόρους εισοδήματος και €50.000.000 από ΦΠΑ, ακριβώς γιατί πρόκειται για εισοδήματα που δε θα μπορούσαν να αποκρυφτούν.
Τα δάνεια έχουν εξασφαλισμένη αποπληρωμή. Ο δικαιούχος του Πάρκου εκχωρεί τη Σύμβαση του ΔΕΣΜΗΕ στην τράπεζα, η τράπεζα μπορεί να λαμβάνει κάθε χρόνο από 60.000€ - 80.000 € από το ΔΕΣΜΗΕ και στη συνέχεια ο ιδιοκτήτης θα παίρνει το ποσό που υπολείπεται.
Πρόταση 3:
Η Κυβέρνηση προτίθεται να χρηματοδοτήσει δράσεις κατά της ανεργίας ύψους €4 δις για τα επόμενα τρία χρόνια. Η πρότασή μας είναι να μην προχωρήσει σε άμεση χρηματοδότηση, αλλά σε δάνεια σε 300.000 ανέργους με ένα πολύ χαμηλό επιτόκιο 1-2%. Η χρηματοδότηση θα δοθεί προκειμένου οι 300.000 άνεργοι να κάνουν ένα μικρό φωτοβολταϊκό από 5-10 KW/p και να εξασφαλίσουν για τα επόμενα 25 χρόνια ένα εισόδημα μεγαλύτερο από το επίδομα ανεργίας.
Το εισόδημα αυτό θα είναι αφορολόγητο, αλλά όταν ο άνεργος θα αποκτήσει εργασία, τότε θα αθροίζεται στα ατομικά του εισοδήματα και θα φορολογείται. Με τον τρόπο αυτό και το κράτος δε θα δαπανήσει κάποιο ποσό και ο άνεργος θα εξασφαλίσει ένα σεβαστό εισόδημα. Επιπρόσθετα θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και η επιδότηση της KW/h που πληρώνουν οι καταναλωτές θα ενισχύσει αυτούς που σήμερα μειονεκτούν και όχι τα τεράστια κεφάλαια που έχουν δεσμευτεί για τα φωτοβολταϊκά πάρκα αρκετών MW/p.
Σήμερα, παρά το χρόνο που έχει ήδη χαθεί, η επανάσταση των ΑΠΕ είναι ακόμα σε εξέλιξη. Θα πρέπει η Κυβέρνηση άμεσα να λάβει πρωτοβουλίες και να ενεργοποιήσει τους μηχανισμούς που πραγματοποιούν επενδύσεις χωρίς επιδοτήσεις, να κατευθυνθούν πρωτίστως σε μικρές επιχειρήσεις και ανέργους.
Αυτό που πρωτίστως πρέπει να εξασφαλίσει η Κυβέρνηση είναι η ρευστότητα.
Ρευστότητα σε έναν τομέα που έχει μέλλον, με συγκεκριμένες κατευθύνσεις.
Του Πέτρου Τσικούρα
* Ο Πέτρος Τσικούρας είναι Οικονομικός Επόπτης στο Σύνδεσμο Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου