Τετάρτη 4 Απριλίου 2012

“Κάνεις social media” ή “είσαι μια social επιχείρηση”;

Αρκετό καιρό τώρα με προβληματίζει  η έννοια του όρου “social business”. Ειλικρινά δεν μπορούσα να φανταστώ πόσο δύσκολο θα ήταν να την προσδιορίσω.
Στις συζητήσεις μου με διάφορες, μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις πάντα υπάρχει ένα κοινό θέμα. Όλοι γνωρίζουν και θέλουν να αναμιχθούν στα social media. Οι προηγμένες επιχειρήσεις μάλιστα γνωρίζουν και τα εργαλεία. Ωστόσο όταν πρόκειται για την τέχνη του “τι” πρέπει να κάνει, “πότε” και “πώς”, αρχίζουν τα δύσκολα.
Αυτή πάντοτε ήταν για εμένα η στιγμή που άρχιζα να αναρωτιέμαι το κατά πόσο έχει διαφορά να “κάνεις social media” από το να είσαι μια “social επιχείρηση”. Το σημαντικώτερο μάλιστα απ’ όλα είναι ότι δυστυχώς δεν υπάρχει, ακόμα, κάποιο template γι’ αυτό. Λογικό, διότι το “παιχνίδι” των social media συνεχώς αλλάζει.

Εν ολίγοις όμως η προσπάθεια για να γίνει μια επιχείρηση social απαιτεί το engagement των ανθρώπων της. Έχει ανάγκη την συμμετοχή τους στις επικοινωνίες με τους ανθρώπους, αλλά και την μετάδοση της πληροφορίας. Έχει ανάγκη την συμμετοχή τους στην βοήθεια που χρειάζεται για να μεταδοθεί η αξία αλλά και η υποστήριξη της υπόσχεσης του brand.
Έχει η επιχείρηση την σωστή νοοτροπία; Υπάρχει το κατάλληλο buy-in που χρειάζεται για την επιτυχία; Έχει επιχειρηματικούς στόχους και στόχους marketing; Είναι τελικά η επιχείρηση έτοιμη;
Πριν όμως βιαστούμε να απαντήσουμε στις ερωτήσεις ας αναλογιστούμε ότι ακόμη κι αν αποκτήσουμε ένα εκατομμύριο fans στο Facebook δεν υπάρχει καμμία πιθανότητα αυτό να δώσει ενέργεια σε ένα τμήμα πωλήσεων που “κοιμάται”. Ούτε οι χιλιάδες followers στο Twitter έχουν την δύναμη να σταματήσουν ένα “αγενές” customer service στο τηλέφωνο. Πολύ δε περισσότερο όλα αυτά δεν μπορούν να αλλάξουν την νοοτροπία της εκτελεστικής εξουσίας της επιχείρησης.
Η αλήθεια εν τέλει είναι ότι μια επιχείρηση προκειμένου να πάρει την μέγιστη αξία από τα social media οφείλει να διαμορφώσει το εσωτερικό της. Να αγγίξει τις καρδιές και το μυαλό των ανθρώπων που εργάζονται εκεί. Φυσικά θα πρέπει να τους εκπαιδεύσει στα εργαλεία και την τεχνολογία, αλλά το σπουδαιότερο για να υπάρχουν οι βάσεις που θα οικοδομηθεί μια social επιχείρηση είναι οι διαδικασίες της, οι ομάδες εργασίας και η επικοινωνία της.
Πρέπει όλοι να καταλάβουν ότι τα social media δεν αποτελούν μια ξεχωριστή προσπάθεια. Δεν λειτουργούν αυτόνομα τα προϊόντα και οι υπηρεσίες από το οικονομικό τμήμα, το τμήμα marketing, τις πωλήσεις ή το customer service. Εάν αυτό δεν γίνει κατανοητό τότε ο αντίκτυπος για οτιδήποτε συμβαίνει εσωτερικά είναι περισσότερο από φανερός στον κόσμο που εμπλέκεται στα social media.
Είναι γεγονός ότι υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις που δεν είναι έτοιμες να “αγκαλιάσουν” την κοινωνική επιρροή. Παρ’ όλα αυτά ας μην ξεχνούν ότι αυτό που πραγματικά χρειάζεται να κάνουν δεν είναι τίποτα περισσότερο από τις προτεραιότητες που έχουν στην καθημερινότητά τους. Είναι προτεραιότητα της επιχείρησης και του marketing να γνωρίζουν το κοινό τους, να έχουν όραμα, να θέτουν στόχους και να στηρίζουν αυτό που υπόσχονται. Και αυτό δεν είναι πυρηνική φυσική.
Το πρώτο βήμα για να γίνει social επιχείρηση είναι να καθοριστεί τι ακριβώς σημαίνει αυτό για την επιχείρηση. Εδώ είναι τα δύσκολα. Θα το τολμήσω εκτιμώντας ότι στον ορισμό που θα δώσω θα με βοηθήσετε με την δική σας άποψη:
“Η πεμπτουσία της social επιχείρησης είναι η μεταφορά του οργανισμού προς το κοινό, συνδέοντας το εσωτερικό της επιχείρησης με τέτοιο τρόπο ώστε, ενδυναμώνοντας τις συναισθηματικές σχέσεις, να δημιουργηθεί και να μεταδωθεί πολύτιμη αξία για την επιχείρηση, τους ανθρώπους, αλλά και το οικοσύστημα.”

Written by cronus
http://www.avakon.me

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου