Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2012

Η κρίση αλλάζει το επιχειρηματικό μοντέλο

Λιγότερα, φθηνότερα και τα απολύτως απαραίτητα. Αυτό επιτάσσει η οικονομική κατάσταση που βιώνει ο μέσος Έλληνας καταναλωτής ο οποίος όπως αποδεικνύουν και σχετικές έρευνες όχι μόνο αρχίζει να αντιλαμβάνεται την κατάσταση αλλά είναι και διατεθειμένος, εξ ανάγκης είναι η αλήθεια, να αλλάξει την καταναλωτική του συμπεριφορά αναζητώντας καλύτερες τιμές και ψωνίζοντας από εκπτωτικά καταστήματα.

Βέβαια χρειάστηκαν περισσότερα από δύο χρόνια βαθιάς ύφεσης, μείωσης μισθού στην καλύτερη περίπτωση, απώλειας εργασίας στην χειρότερη, και απανωτές έκτακτες εισφορές προκειμένου να αναθεωρήσει ή να προσαρμόσει το life style του.

Αντίστοιχος, ίσως και μεγαλύτερος, είναι ο χρόνος που χρειάσθηκαν – χρειάζονται, να προσαρμοστούν στη νέα τάξη πραγμάτων και οι επιχειρήσεις, οι οποίες τώρα πλέον φαίνεται να έχουν ξεκινήσει να αντιλαμβάνονται ότι το παλιό μοντέλο στο οποίο στήριξαν την ανάπτυξη και την κερδοφορίας τους έχει περάσει ανεπιστρεπτή.

Για τον λόγο αυτό άλλωστε η μια μετά την άλλη ελληνική αλλά και πολυεθνική εταιρεία που δραστηριοποιείται εντός των ελληνικών τειχών αναζητά ένα manual μέσω των συμβούλων επιχειρήσεων προκειμένου να κτίσει μια νέα στρατηγική η οποία θα βοηθήσει όχι μόνο να αντιμετωπίσουν την κρίση αλλά να βάλουν και τις βάσεις για να αντεπεξέλθουν στη νέα τάξη πραγμάτων.
 

Τι αποκαλύπτει η έρευνα της Boston Consulting Group

Μια νέα τάξη πραγμάτων η οποία οδηγείται από το γεγονός, όπως προκύπτει από πρόσφατη έρευνα της Boston Consulting Group, ότι το 73% των Ελλήνων καταναλωτών έχει αποδεχθεί την ιδέα ότι θα πρέπει να καταναλώνει λιγότερο από ότι παλαιότερα.

Απόρροια αυτής της αναγκαστικής καταναλωτικής στροφής των 180 μοιρών είναι και το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων, ήτοι ποσοστό 78%, είναι αποφασισμένο να ψωνίζει από εκπτωτικά καταστήματα. Ανάλογο είναι και το ποσοστό εκείνων που δήλωσαν ότι θα αφιερώσουν περισσότερο χρόνο προκειμένου να αναζητήσουν τις καλύτερες τιμές.

Ωστόσο εξακολουθεί να υπάρχει και ένας ισχυρός πυρήνας, ποσοστό 24%, που απάντησε ότι δεν θα αλλάξει τις καταναλωτικές του συνήθειες, ενώ μόνο το 3% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα καταναλώνει περισσότερο από παλιά.

Την ίδια ώρα και παρά το γενναίο «κούρεμα» στα έξοδά τους, οι Έλληνες καταναλωτές προτίθενται να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα μόνο για προϊόντα τα οποία έχουν σημαντικές τεχνικές διαφορές ή αποδίδουν καλύτερα αποτελέσματα.

Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι κλάδοι της κρίσης

Οι παιδικές τροφές και τα φρέσκα τρόφιμα είναι πιο ανθεκτικά στη κρίση μιας και το 10% των ερωτηθέντων – το μεγαλύτερο ποσοστό -δήλωσε προετοιμασμένο να δαπανήσει περισσότερα χρήματα για να αποκτήσει αυτά τα οποία θεωρεί καλυτέρα.

Από την άλλη πλευρά, οι κατηγορίες που φαίνεται πως θα πληγούν περισσότερο είναι τα οινοπνευματώδη, τα συμβόλαια/υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας και τα είδη πολυτελείας, όπου το 88%, 78% και 77% αντίστοιχα δηλώνει πως θα δαπανήσει όσο το δυνατόν λιγότερα χρήματα για να τα προμηθευτεί.

Επίσης παρατηρείται μείωση στα τυποποιημένα και βιολογικά τρόφιμα, όπου το 76% και 75% αντίστοιχα απάντησε ότι θα μειώσει τις δαπάνες του για τα συγκεκριμένα είδη.

Ποιοι θα κερδίσουν τη μάχη

Οι επιχειρήσεις που θα καταφέρουν να αναγνωρίσουν τις αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά και στην καταναλωτική ψυχολογία των Ελλήνων καταναλωτών και θα προσαρμοστούν στις νέες τάσεις που εμφανίζονται, θα βγουν κερδισμένες ακόμα και στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βρίσκεται η χώρα, σύμφωνα με τα στελέχη της Boston Consulting Group.

Συγκεκριμένα ωφελημένες θα βγουν οι επιχειρήσεις οι οποίες θα μπορέσουν να:

* Αναγνωρίσουν τα σημάδια και τις νέες τάσεις και να προσαρμοστούν άμεσα, επιταχύνουν τους πειραματισμούς ώστε να προσαρμοστούν γρήγορα στα νέα δεδομένα, αναθεωρήσουν τις τιμές των προϊόντων και τους τρόπους προώθησής τους, προβάλλουν σημαντικές τεχνικές διαφορές ή να τονίσουν την καλύτερη απόδοση των προϊόντων τους.

* Εκμεταλλευτούν σωστά και αποτελεσματικά τις δυνατότητες που παρέχει η νέα τεχνολογία και το διαδίκτυο και να επενδύσουν στην κοινωνική δικτύωση και να προσαρμόσουν τα κίνητρά τους ώστε να κρατήσουν τις ομάδες τους κινητοποιημένες

* Προβάλλουν το αίσθημα της «αλλαγής» και να προωθήσουν την ικανότητά τους να ανταπεξέλθουν στην αβεβαιότητα που κυριαρχεί.


της Αλεξάνδρας Γκίτση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου