Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2012

Αυστηρότεροι κανόνες για τη συμπεριφορική διαφήμιση

Ομάδα Ευρωπαϊκών Φορέων υπέρμαχων της προστασίας των Προσωπικών Δεδομένων απευθύνει   έκκληση για αυστηρότερη ερμηνεία των κανόνων συμπεριφορικής διαφήμισης, ασκώντας κριτική στο κώδικα αυτορρύθμισης των εταιρειών ότι δίνουν στους χρήστες «εσφαλμένη εντύπωση» σχετικά με το πως εντοπίζονται οι διαδικτυακές τους συνήθειες μέσω της χρήσης 'cookies'. 

 
Η προειδοποίηση αυτή από τους υπεύθυνους προστασίας προσωπικών δεδομένων, που συνέρχονται τακτικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με την ονομασία Ομάδα Εργασίας του Άρθρου 29, έρχεται καθώς τα κράτη μέλη προωθούν την αναθεώρηση της οδηγίας γαι την Ασφάλεια Δεδομένων στο Διαδίκτυο.
Η γνώμη των ευρωπαϊκών φορέων προσωπικών δεδομένων καθορίζει ότι οι χρήστες θα πρέπει να συναινούν  πριν τα cookies κατέβουν στον υπολογιστή τους. Από τη στιγμή που κατεβαίνουν στον υπολογιστή, τα cookies μπορούν να ακολουθήσουν τη διαδρομή του χρήστη στον Ιστό, επιτρέποντας στους διαφημιστές να φιάξουν διαφημήσεις ανάλογα με τα ενδιαφέροντα  τους, οι οποίες αποκαλούνται συμπεριφορικές διαφημήσεις.
 «Τα κράτη μέλη θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι η αποθήκευση πληροφοριών στο τερματικό ενός χρήστη επιτρέπεται μόνο αν ο χρήστης έχει δώσει τη συγκατάθεση του, μετά από καθαρή και πλήρη πληροφόρηση», λέει η νέα οδηγία που υιοθετήθηκε στα τέλη του 2009.
Η βιομηχανία διαδικτυακής διαφήμισης έχει εφαρμόσει αυτή τη διάταξη υιοθετώντας έναν κώδικα δεοντολογίας και δημιουργώντας μια ιστοσελίδα σε διαφορετικές γλώσσες η οποία παρέχει στους χρήστες τη δυνατότητα να εξαιρεθούν από τα cookies ορισμένων εταιρειών. 
Παρόλα αυτά, οι αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων υποστηρίζουν ότι αυτή η προσέγγιση « δεν περιέχει τη προυπόθεση προηγούμενης συγκατάθεσης» η οποία θα έπρεπε να δίνεται κάθε φορά που ένα cookie  μπαίνει σε έναν υπολογιστή.  Αυτό που επιλέχθηκε από τους Ευρωπαίους διαμορφωτές πολιτικής  ήταν μια προσέγγιση συναίνεσης και όχι εξαίρεσης.
 «Αν ζητάμε συναίνεση κάθε φορά, η πλοήγηση στο Διαδίκτυο θα γίνει μιά πολύ δύσχρηστη διαδικασία.» απάντησε ο  Kimon Zorbas, αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού κλάδου  του Γραφείου Διαδραστικής Διαφήμισης (ΙΑΒ).
Αυτή η αντίφαση σχετικά με τις διαδικτυακές διαφημίσεις έχει ξεσπάσει εξαιτίας της αναμενόμενης Οδηγίας σχετικά με την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων στο Διαδίκτυο, η οποία επιτρέπει διαφορετικές ερμηνείες. Κάποιες χώρες, όπως η Γερμανία, δεν αλλάζουν τη σχετική νομοθεσία τους, με την αιτιολογία ότι αυτή η οδηγία δεν εισάγει νέα στοιχεία στο παρόν νομικό πλαίσιο.
Άλλα κράτη, όπως η Ολλανδία, έχουν επιλέξει αυστηρότερες ερμηνείες, λέγοντας ότι τα cookies είναι προσωπικά δεδομένο, πάρολο που κάτι τέτοιο δεν αναφέρεται στην οδηγία.
Επιπλέον, έξι μήνες μετά το πέρας της προθεσμίας προσαρμογής (Μάιος 2011), περίπου τα μισά κράτη της ΕΕ δεν έχουν ενσωματώσει την Οδηγία την οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο.
Ερωτηθείς από τη EurActiv, ο υπεύθυνος Ευρωπαίος Επίτροπος, Neelie Kroes, απέφυγε να μιλήσει για το θέμα. « Θα υπάρξει μια συνάντηση όλων των ενδιαφερόμενων μερών στις 18 Ιανουαρίου», δήλωσε ο εκπρόσωπος της, Ryan Heath.

Το ατού της προστασίας προσωπικών δεδομένων
Τι στιγμή που ο Kroes φαίνεται απρόθυμος να αντιδράσει στις πιέσεις, η Επιτροπή θα μπορούσε να αναλάβει δράση μέσω της Επιτρόπου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Viviane Reding.
Μέχρι το τέλος Ιανουαρίου, η Reding αναμένεται να ξεκινήσει μία συνολική μεταρρύθμιση της οδηγίας για τα προσωπικά δεδομένα η οποία παραμένει ίδια από το 1995 παρά την άνθηση του Διαδικτύου.
Οι διαφημίσεις που βασίζονται στις συμπεριφορές, δεν είναι στις αρμοδιότητες της Reding, αλλά υπόκεινται σε μια ευρύτερη αναθεώρηση των κανόνων προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Η Reding γνωρίζει καλά το θέμα, καθώς είχε στην αρμοδιότητά της κομμάτι των ευθυνών στην προηγούμενη της θέση στην Επιτροπή, όπου ήταν επικεφαλής της κοινωνίας της πληροφορίας. Γνωστή για την τάση της να ξεκινάει αμφιλεγόμενες πρωτοβουλίες η  Reding είναι πιθανό να πιέσει για δραστικές λύσεις σε μια προσπάθεια να τραβήξει την προσοχή πάνω στο ζήτημα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
Όντως, στα προσχέδια του κειμένου που ετοιμάζει η Reding, επεξεργάζεται τον καθορισμό της συναίνεσης ως υποχρεωτικής σε όλες τις συναλλαγλες που αφορούν προσωπικά δεδομένα. Ακόμα και το σκεπτικό του τι συνιστά προσωπικά δεδομένα μπορεί να είναι ιδαιτέρα ευρύ, με αυτό το νέο ορισμό.
Όπως έγινε και με το κανονισμό για το τηλεφωνικό roaming, η Reding είναι πιθανό να λάβει τη στήριξη των ενώσεων καταναλωτών, αλλά θα γίνει αντικείμενο σκληρής κριτικής από τη βιομηχανία, ειδικά στο τομέα της διαδικτυακής διαφήμισης.
 «Θα έπρεπε να είμαστε περισσότερο πραγματιστές» δήλωσε ένας ειδικός της βιομηχανίας στη EurActiv. « Η υποχρεωτική συναίνεση είναι χρήσιμη ως προειδοποίηση. Αν πολλαπλασιάσουμε τη χρήση της, οι χρήστες θα καταλήγουν να δίνουν τη συναίνεση τους χωρίς να διαβάζουν το περιεχόμενο.»

http://euractiv.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου