Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου 2011

Τι είναι η διαφήμιση;


Τη διαφήμιση μπορεί να την ορίσει κανείς σαν μια επιστημονική τεχνική που επιδιώκει να προσελκύσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών για τα προϊόντα ή υπηρεσίες μιας συγκεκριμένης επιχείρησης, και χρησιμοποιεί για το σκοπό αυτό μέσα που επιδρούν ψυχολογικά στο σύνολο των ενδεχομένων καταναλωτών αυτών των προϊόντων. 


 
Η διαφήμιση λοιπόν απευθύνεται στους ανθρώπους με την ιδιότητά τους ως καταναλωτές και επιδιώκει να πληροφορήσει όλους εκείνους που θα ήθελαν ν’ αγοράσουν προϊόντα και υπηρεσίες πριν προβούν στην αγορά. Από τη σκοπιά αυτή, η διαφήμιση δεν σημαίνει τίποτα άλλο παρά τη μεταβίβαση πληροφοριών. Την ανταλλαγή πληροφοριών, σκέψεων και σημάτων μεταξύ των ανθρώπων την χαρακτηρίζει κανείς “επικοινωνία”.
Η επικοινωνία διακρίνεται σε άμεση, (όταν δύο ή περισσότεροι άνθρωποι ανταλλάσσουν πληροφορίες και σκέψεις) και σε έμμεση (όταν μεταξύ των ανθρώπων μεσολαβεί ένας φορέας, ένα μέσο, που μεταβιβάζει τις πληροφορίες, σκέψεις και αξίες – όταν μεταξύ των ανθρώπων παρεμβάλλονται τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, π.χ. τηλεόραση, ραδιόφωνο, τύπος κ.λ.π.)
Σε μια απλή μορφή η διαδικασία επικοινωνίας αποτελείται από: α) τον “πομπό”, ο οποίος θέλει να μεταβιβάσει κάποια πληροφορία, β) το “μήνυμα”, δηλαδή η πληροφορία και γ) τον “δέκτη” του μηνύματος.
Η επικοινωνία μεταξύ των παραγωγών – πωλητών των προϊόντων ή υπηρεσιών και των αγοραστών – καταναλωτών, έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί στη κοινωνία μας, που λειτουργεί η οικονομία της αγοράς, αμφότεροι μπορούν ελεύθερα ν’ αποφασίζουν.
Η αρχή αυτή της οικονομίας της αγοράς εγγυάται μια οικονομία, χωρίς υπερβολικές επιδράσεις εκ μέρους του κράτους, όπου η προσφορά και η ζήτηση καθώς και οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα. Αυτό σημαίνει ότι ο καταναλωτής είναι ελεύθερος να διαλέξει μεταξύ των προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρονται και ο παραγωγός ν’ αποφασίσει ελεύθερα ποια προϊόντα ή υπηρεσίες θα παράγει και θα προσφέρει. Σ’ αυτή τη περίπτωση όμως θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις επιθυμίες των καταναλωτών, εάν δεν θέλει να του μείνουν αζήτητα τα προϊόντα του.
Στις κοινωνίες που λειτουργεί η οικονομία της αγοράς, η σχέση παραγωγού – καταναλωτή είναι σχέση ανταλλαγής, δηλαδή ανταλλάσσουν προϊόντα και υπηρεσίες έναντι χρημάτων. Πρέπει λοιπόν οι δυο πλευρές να “συζητήσουν” μεταξύ τους και να ανταλλάξουν πληροφορίες ώστε να πραγματοποιηθεί η αγορά. Σ’ αυτή αναφερόμαστε στη λεγόμενη “επικοινωνία της αγοράς”.
Η πιο σημαντική μορφή επικοινωνίας της αγοράς είναι η διαφήμιση. Στη διαφήμιση, “πομπός” είναι ο παραγωγός (διαφημιζόμενος), το μήνυμα λέγεται “διαφημιστικό μήνυμα” και ο “δέκτης” είναι ο καταναλωτής. Με τη διαφήμιση ο παραγωγός επιδιώκει να επηρεάσει τον καταναλωτή και να κατευθύνει την προτίμησή του για την αγορά του προβαλλόμενου αγαθού. Ο διαφημιζόμενος (παραγωγός) μπορεί να μεταβιβάσει το διαφημιστικό μήνυμα άμεσα ως προσωπική δήλωση (λιανοπωλητής) και έμμεσα με τη βοήθεια διαφόρων διαφημιστικών μέσων.
Ο καταναλωτής απ’ την πλευρά του είναι επίσης δέκτης των διαφημιστικών μηνυμάτων των ανταγωνιστών του συγκεκριμένου παραγωγού. Ακόμη, ο καταναλωτής μπορεί να δραστηριοποιηθεί ο ίδιος για τη συγκέντρωση πληροφοριών σχετικά με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που τον ενδιαφέρουν.
O καταναλωτής απ’ την πλευρά του είναι επίσης δέκτης των διαφημιστικών μηνυμάτων των ανταγωνιστών του συγκεκριμένου παραγωγού. Ακόμη, ο καταναλωτής μπορεί να δραστηριοποιηθεί ο ίδιος για τη συγκέντρωση πληροφοριών σχετικά με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που τον ενδιαφέρουν.
Η διαφήμιση λοιπόν απευθύνεται στους ανθρώπους με την ιδιότητά τους ως καταναλωτές και επιδιώκει να πληροφορήσει όλους εκείνους που θα ήθελαν ν’ αγοράσουν προϊόντα και υπηρεσίες πριν προβούν στην αγορά. Από τη σκοπιά αυτή, η διαφήμιση δεν σημαίνει τίποτα άλλο παρά τη μεταβίβαση πληροφοριών. Την ανταλλαγή πληροφοριών, σκέψεων και σημάτων μεταξύ των ανθρώπων την χαρακτηρίζει κανείς “επικοινωνία”.
Η επικοινωνία διακρίνεται σε άμεση, (όταν δύο ή περισσότεροι άνθρωποι ανταλλάσσουν πληροφορίες και σκέψεις) και σε έμμεση (όταν μεταξύ των ανθρώπων μεσολαβεί ένας φορέας, ένα μέσο, που μεταβιβάζει τις πληροφορίες, σκέψεις και αξίες – όταν μεταξύ των ανθρώπων παρεμβάλλονται τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, π.χ. τηλεόραση, ραδιόφωνο, τύπος κ.λ.π.)
Σε μια απλή μορφή η διαδικασία επικοινωνίας αποτελείται από: α) τον “πομπό”, ο οποίος θέλει να μεταβιβάσει κάποια πληροφορία, β) το “μήνυμα”, δηλαδή η πληροφορία και γ) τον “δέκτη” του μηνύματος.
                                  ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΦΗΜΗΣΗ
Banners (διαφημιστικές πινακίδες): Μικρά, ορθογώνια γραφικά, τα οποία συνήθως οδηγούν με πάτημα του ποντικιού, στο web site ή σε μια σελίδα με περισσότερες πληροφορίες για τον διαφημιζόμενο φορέα. Μπορεί να είναι σταθερά ή με animation, ακόμα και διαδραστικά. Παράδειγμα μίας διαδραστικής (interactive) διαφήμισης στο Internet, είναι μία διαφήμιση της κάρτας Visa, η οποία επιτρέπει από το ίδιο το banner την αναζήτηση εστιατορίου.
Η πολυπλοκότητα, ωστόσο, των banners σχετίζεται άμεσα με την ταχύτητα με την οποία φορτώνονται στον browser που χρησιμοποιούμε, αφού συνήθως τα πιο περίπλοκα banners με χαρακτηριστικά όπως φωτογραφίες μεγάλης ευκρίνειας, διαδραστικότητα κλπ, έχουν και μεγαλύτερο μέγεθος σε bytes.
Τα συνηθισμένα μεγέθη banners είναι 230*60 Pixels και (460 ή 400)*60 Pixels , τα οποία μπορεί να είναι -όπως προαναφέραμε- κυλιόμενα ή σταθερά. Ωστόσο, δεν υπάρχoυν κάποια standards σε αυτό το χώρο με αποτέλεσμα να μην είναι ιδιαίτερα εύκολη, ούτε η προτυποποίηση, αλλά ούτε και η μέτρηση της αποτελεσματικότητας των διαφημίσεων στο Web.
Διαφημίσεις - κουμπιά (Button ads) : Οι διαφημίσεις αυτές είναι παρόμοιες με τα banners με τη διαφορά ότι είναι μικρότερα και έχουν τετράγωνο σχήμα. Συνήθως τοποθετούνται στο κάτω μέρος της σελίδας ή στα πλάγια (συνήθως το δεξί μέρος που έχει μεγαλύτερο click-through). Oι διαφημίσεις αυτού του τύπου περιέχουν το όνομα της επιχείρησης ή την επωνυμία ενός προϊόντος. Παραδείγματα τέτοιων διαφημίσεων είναι τα κουμπιά που βλέπουμε σε πολλές σελίδες για το Netscape, ή τον Internet Explorer καθώς και για το ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο Amazon. Το μέγεθος σε pixels αυτών των διαφημίσεων είναι.....
Xορηγίες ή συνδιαφημίσεις (sponsorships or co-branded ads): Oι χορηγίες προσπαθούν να επιτύχουν "ολοκλήρωση" της διαφημιζόμενης επωνυμίας και του προϊόντος με το συντακτικό περιεχόμενο του web site στο οποίο προβάλλεται η διαφήμιση. Ο στόχος είναι η σύνδεση του διαφημιζόμενου με την αποστολή του web site. Για παράδειγμα η επιχείρηση Toys 'R 'Us, χρηματοδοτεί ένα "οδηγό παιχνιδιών" που λειτουργεί στο web site Third Age με στόχο να βοηθήσει τα άτομα τρίτης ηλικίας -που κατά κύριο λόγο είναι οι θαμώνες του site αυτού- να κατανοήσουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες των εγγονιών τους για παιχνίδια.
Λέξεις - κλειδιά (Keyword ads): Πρόκειται κυρίως για διαφημίσεις banners, που παρουσιάζονται σε μηχανές αναζήτησης, όπως το Yahoo. Οι διαφημιζόμενοι "αγοράζουν" συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά, οι οποίες είναι συνδεδεμένες με μία συγκεκριμένη διαφήμιση. Οι λέξεις αυτές μπορεί να αφορούν ολόκληρα θέματα ή κατηγορίες.
Η  πιο σημαντική μορφή επικοινωνίας της αγοράς είναι η διαφήμιση. Στη διαφήμιση, “πομπός” είναι ο παραγωγός (διαφημιζόμενος), το μήνυμα λέγεται “διαφημιστικό μήνυμα” και ο “δέκτης” είναι ο καταναλωτής.
   Με τ η διαφήμιση ο παραγωγός προσπαθεί να επηρεάσει τον καταναλωτή και να κατευθύνει την προτίμησή του για την αγορά του προβαλλόμενου αγαθού. Ο διαφημιζόμενος (παραγωγός) μπορεί να μεταβιβάσει το διαφημιστικό μήνυμα άμεσα ως προσωπική δήλωση (λιανοπωλητής) και έμμεσα με τη βοήθεια διαφόρων διαφημιστικών μέσων.
Ο καταναλωτής απ’ την πλευρά του είναι επίσης δέκτης των διαφημιστικών μηνυμάτων των ανταγωνιστών του συγκεκριμένου παραγωγού. Ακόμη, ο καταναλωτής μπορεί να δραστηριοποιηθεί ο ίδιος για τη συγκέντρωση πληροφοριών σχετικά με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που τον ενδιαφέρουν.
Θα πρέπει καταρχήν να επισημάνουμε ότι η διαφημιστική παρουσία στο Internet με τη μορφή banners, interstitials, micro-sites, προϋποθέτει σίγουρα την ύπαρξη μίας στρατηγικής για την γενικότερη παρουσία της επιχείρησης και ειδικότερα για την παρουσία της στο Internet.
Αφού μια επιχείρηση καταλήξει στο συμπέρασμα ότι θα διαφημιστεί στο Internet, πρέπει να γνωρίζει τα εξής:
  1. Ποιοί είναι οι στόχοι της από τη συγκεκριμένη διαφημιστική παρουσία : Οι στόχοι πρέπει να είναι ξεκάθαροι με την έννοια ότι πρέπει να γνωρίζει εάν επιθυμεί να αυξήσει την αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας της, ή να πετύχει on-line πωλήσεις. Ανάλογα με τους στόχους της προκύπτει και η πλέον κατάλληλη επιλογή.
  2. Ποιό είναι το κοινό-στόχος της: το λεγόμενο target-group στην ορολογία της διαφήμισης πρέπει να είναι ξεκάθαρο έτσι ώστε να μπορέσει η επιχείρηση να επιλέξει τα κατάλληλα web-sites μέσα από τα οποία θα μεταφέρει το διαφημιστικό της μήνυμα. Η αποδοτική διαφήμιση στο Internet είναι εκείνη που φθάνει το κατάλληλο κοινό για το κάθε προϊόν με το μικρότερο δυνατόν κόστος.
  3. Ποιό ειναι το budget που θα αφιερωθεί στη διαφήμιση : Aπαραίτητη προϋπόθεση για τη δημιουργία μιας σωστής διαφημιστικής παρουσίας είναι να έχει προαποφασιστεί ποιο ειναι εκεινο το ποσό που είναι σε θέση να διαθέσει η εταιρία προκειμένου να πετύχει τους στόχους της, ή διαφορετικά, ποιό είναι εκείνο το ποσό που θα πρέπει να διαθέσει προκειμένου να πραγματοποιήσει τους στόχους της.

Μπορεί να χτίσει ένα ολόκληρο web-site μία λύση βέβαια αρκετά πιο δαπανηρή από τις υπόλοιπες, να φτιάξει Micro-sites ή να χρησιμοποιήσει απλώς banners, και άλλους τύπους διαφήμισης όπως τα interstitials, οι χορηγίες σε άλλα sites κ.λ.π..
Μία μελέτη που έγινε από την εταιρία Forrester Research προτείνει έναν πίνακα δύο διαστάσεων για την λήψη αποφάσεων σχετικά με την υιοθέτηση της πιο κατάλληλης επιλογής όσον αφορά την διαφημιστική παρουσία.
2 κρίσιμες ερωτήσεις για να αποφασίσει ο διαφημιζόμενος τί θα επιλέξει είναι οι ακόλουθες:
Μπορεί το προϊόν να πουληθεί μέσω του Internet ;
Πρόκειται για προϊόν που αγοράζεται αυθόρμητα ή υπάρχει πιο περίπλοκη αγοραστική διαδικασία;
To web-site προορισμού (destination site) πρέπει να απορριφθεί στην περίπτωση που το δίκτυο δεν μπορεί να προσφέρει το προϊόν γρηγορότερα, φθηνότερα, ή καλύτερα σε σχέση με τα υπάρχοντα μέσα.
Οι επιχειρήσεις που έχουν προϊόντα περίπλοκα, όπως H/Y, αυτοκίνητα, κλπ. χρησιμοποιούν destination sites προκειμένου να μειώσουν το κόστος μεταφοράς των πληροφοριών ή της επικοινωνίας με τους πελάτες τους.

Διεθνής προβολή: το WWW ειναι ένα μέσο που δεν περιορίζεται σε εθνικές αγορές
Εάν η ένδειξη e-ad δεν σας έλεγε τίποτα μέχρι τώρα, ετοιμαστείτε για μεγάλες αλλαγές γιατί η επόμενη διετία θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, όπως μας πληροφορεί ο Γιάννης Δεκαβάλλας. Ξεκίνησε στον τομέα της διαφήμισης το 1993. Όντας διευθυντής  marketing σ’ εταιρίες event marketing με ηγετική παρουσία στο χώρο τους, όπως η ΕΥ ΖΗΝ και η ΑΔΡΕΝΑΛΙΝΗ, αλλά και διευθύνοντας τη δική του εταιρία τώρα πια, την Diamandis Advertising και την θυγατρική της Fast & Slow, με ειδίκευση στο event marketing, ο κ. Δεκαβάλλας είδε αυτά τα 7 χρόνια πολλά πράγματα ν’ αλλάζουν και να διαφοροποιούνται ριζικά απ’ αυτό που ονομάζουμε πια παραδοσιακή διαφήμιση.
Με τον όρο e-ad (electronic advertising) εννοούμε την προσπάθεια κάποιων εταιριών να προωθήσουν τα sites τους (ιστοσελίδες), είτε για την αγορά προϊόντων / υπηρεσιών, είτε απλά για να ενημερώσουν τον καταναλωτή γι’ αυτά.
Η μορφή που μπορεί να έχει μια ηλεκτρονική καταχώρηση ξεκινάει από μια ολοσέλιδη καταχώρηση, υποσέλιδο, banners (μια ένδειξη πάνω στην οθόνη που φέρει το σήμα, το σλόγκαν και το λογότυπο του διαφημιζόμενου προϊόντος) και παραθυράκια που με κάθε κλικ σε οδηγούν στο site του προϊόντος που σε ενδιαφέρει.
Εάν αναρωτιέστε τώρα κατά πόσο αυτή η μορφή διαφήμισης μπορεί να επηρεάσει όλους εμάς τους καταναλωτές, ο κ. Δεκαβάλλας ήταν καθησυχαστικός : στατιστικά, η ηλεκτρονική διαφήμιση δεν είναι σε θέση να έχει θεαματικά αποτελέσματα στην αποφασιστικότητα του αγοραστικού κοινού. Τουλάχιστον, όχι ακόμη, σ’ ότι αφορά τα ελληνικά δεδομένα. Ευτυχώς ή δυστυχώς, η Ελλάδα δεν διαθέτει ακόμη μεγάλο αριθμό χρηστών. Το Internet δεν είναι ευρέως διαδεδομένο κι αυτό έχει σαν συνέπεια το χαμηλό ποσοστό αποτελεσματικότητας της συγκεκριμένης μορφής επικοινωνίας. Ωστόσο, τα στοιχεία είναι ενθαρρυντικά : οι έλληνες μυημένοι στις χαρές του Διαδικτύου ολοένα κι αυξάνονται, τα προσφερόμενα προϊόντα και υπηρεσίες πληθαίνουν διαρκώς, οπότε καταναλωτική τάξη θα συνεχίσει να βασιλεύει, απλά θα αλλάξει τρόπο έκφρασης επηρεασμένη από τα νέα τεχνολογικά δεδομένα.
Παρ' όλα αυτά, δημιουργείται η απορία αν η e-ad θα ήταν τελικά σε θέση να υποσκελίσει την παραδοσιακή διαφήμιση. Στο σημείο αυτό ο κ. Δεκαβάλλας υπήρξε κατηγορηματικός. Τα μέσα επικοινωνίας που χρησιμοποιούνται για διαφημιστικούς λόγους υπερτερούν έναντι του Internet σ’ ένα ζήτημα : είναι μαζικά. Είναι κομμάτι της ζωής μας, γιατί τα βλέπουμε και τα ακούμε παντού. Η τηλεόραση μπορεί να είναι διπλή και τριπλή μέσα σ’ ένα σπίτι. Το ραδιόφωνο μας ακολουθεί ακόμη και στο αυτοκίνητο. Η outdoor διαφήμιση (αφίσα) στέκεται δίπλα μας στη στάση, ενώ στον οδοντίατρο περιμένουμε τη σειρά μας παρέα μ’ ένα περιοδικό.
Σ’ αντίθεση μ’ όλα τα παραπάνω, το Internet δεν έχει γίνει ακόμη τόσο απαραίτητο, οπότε και η δύναμη που μπορεί να παρέχει είναι πολύ περιορισμένη. Σύντομα όμως, ο καταναλωτής θα το εντάξει και αυτό στη ζωή του και δεν θα αργήσει να το χρησιμοποιεί σαν μέσο για να αναζητά τα αγαπημένα του προϊόντα ή ακόμη και να κάνει mini έρευνες αγοράς για αυτά που τον αφορούν. Βέβαια για να συμβεί κάτι τέτοιο, θα πρέπει να συμβάλουν και τα διεθνή διαφημιστικά trust, που με τον τρόπο τους θα καταφέρουν να φέρουν την νέα εποχή, πείθοντας ενδεχομένως τον καταναλωτή να κάνει το Internet εργαλείο του και όχι πολυτέλεια. Αυτό δεν έγινε εξάλλου και με την κινητή τηλεφωνία;
Μιλήσαμε ως τώρα για την επίδραση της ηλεκτρονικής διαφήμισης στους καταναλωτές. Ας δούμε τώρα το θέμα από μια διαφορετική οπτική. Αυτή των εταιριών. Αυτές τελικά τι κερδίζουν χρησιμοποιώντας αυτό το μέσο. Η άποψη του κ. Δεκαβάλλα είναι ότι αυτή τη στιγμή, οι εταιρίες που την επιλέγουν σαν μέσο προώθησης δεν κερδίζουν τίποτα. Εφόσον όμως τη χρησιμοποιούν παράλληλα με τις παραδοσιακές μορφές της (η ηλεκτρονική διεύθυνση είναι παρούσα σε όλες τις μορφές επικοινωνίας τώρα πια), τότε συμβάλλει στο να γίνουν τα προϊόντα / υπηρεσίες τους πιο γνωστά.  Βέβαια, ακόμη το Internet δεν είναι σε θέση να διεκδικήσει το 50% της διαφημιστικής πίτας σε σχέση με τα υπόλοιπα μέσα. Έχει όμως πολύ καλές προϋποθέσεις να κατακτήσει το 40% , αφήνοντας το 60% στα παραδοσιακά διαφημιστικά μέσα.
Ένα σημαντικό πλεονέκτημα της e-ad, που υπογράμμισε ο κ. Δεκαβάλλας είναι το χαμηλό κόστος που έχει. Οι εταιρίες providers (π.χ. FORTHNET, OTENET κ.τ.λ.) χρεώνουν μια τέτοια καταχώρηση 80.000 – 100.000 δρχ. / εβδομάδα. Δηλαδή, με 5 εκ. / χρόνο περίπου, εξασφαλίζει κανείς επικοινωνία επί καθημερινής βάσεως, οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας, σ’ αντίθεση με την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, την αφίσα, τα περιοδικά / εφημερίδες, στα οποία με 5 εκ. μάλλον παίρνεις μια γεύση του τι σημαίνει επικοινωνία, παρά επιτυγχάνεις το στόχο σου, δηλαδή να περάσεις το μήνυμα σου στο target group σου.
Μολονότι το χαμηλό κόστος των ηλεκτρονικών διαφημίσεων ακούγεται σαν πλεονέκτημα, ο κ. Δεκαβάλλας έδειξε να διαφωνεί : σιγά – σιγά, τα παραδοσιακά μέσα θα «συγχωνευθούν», αν θα μπορούσε να το πει κανείς έτσι. Ήδη απ’ την αναλογική περάσαμε στην ψηφιακή, που μπορεί να έχει και λειτουργίες Internet. Εφόσον λοιπόν μια οθόνη θα μπορεί να λειτουργεί αμφίδρομα, γιατί να διαφοροποιείται το κόστος των διαφημίσεων ανάλογα αν πρόκειται για τηλεοπτικές ή ηλεκτρονικές;      
Είναι δεδομένο ότι με τη χρήση του Internet πολλά είναι εκείνα που θα αλλάξουν στο εμπόριο. Όλο και περισσότεροι έμποροι θα έχουν πια τη δυνατότητα να κάνουν γνωστά τα προϊόντα τους στο ευρύ κοινό μέσω του Διαδικτύου, λόγω του χαμηλού κόστους μιας τέτοιας καταχώρησης. Ταυτόχρονα, θα μπορούν να παρουσιάσουν το προϊόν τους σε όλες του τις διαστάσεις, πράγμα που δεν μπορούσε να γίνει στο παρελθόν με την παραδοσιακή διαφήμιση λόγω του περιορισμένου χρόνου και του υψηλού κόστους της. Τώρα ο καταναλωτής έχει την ευχέρεια να μελετήσει το προϊόν και να αξιοποιήσει την οποιαδήποτε πληροφορία γύρω από αυτό. Η παραδοσιακή διαφήμιση εκ φύσεως δεν είναι σε θέση να ικανοποιήσει τόσο πολύπλευρα τον καταναλωτή, γιατί κάτι τέτοιο θα την έκανε κουραστική στο κοινό και κατ’ επέκταση αποκρουστική.
Τελικά, στη μάχη παραδοσιακής και ηλεκτρονικής διαφήμισης ποιος θα κερδίσει; Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, η αγορά στο προσεχές μέλλον θα συνεχίσει να βασίζεται ολοένα και περισσότερο στην παραδοσιακή διαφήμιση, καθώς τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι dot-com (εταιρίες δημιουργίας e-ads) τις θέτουν εκτός αγοράς. Κατά το δεύτερο εξάμηνο του χρόνου που μας έρχεται, η on-line διαφήμιση (e-ad) αναμένεται να μειωθεί, καθώς το κύμα των πτωχεύσεων και η κακή οικονομική κατάσταση των dot-coms , τυπικών πελατών της εν λόγω αγοράς, προκαλεί σταθερή μείωση της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης. Αλήθεια, ψέματα, ποιος ξέρει; Ο χρόνος θα δείξει.*

Διαφήμιση στο Ίντερνετ: Ένας θαυμαστός καινούριος κόσμος
Η διαφήμιση στο internet είναι μια ήσυχη δύναμη, που «καλπάζει», με πολύ γρήγορους ρυθμούς ανάπτυξης και διείσδυσης, τόσο στην Αγορά (επιχειρήσεις, εταιρίες) αλλά και όσον αφορά τους ιδιώτες.
Οι μαθητές, οι φοιτητές, οι εργαζόμενοι αποκτούν μέρα με τη μέρα ολοένα και περισσότερες ευκαιρίες, αλλά και μέσα ώστε να έρθουν σε επαφή με όσους μοιράζονται τα ίδια με εκείνους ενδιαφέροντα. Επίσης καταφεύγουν στο Διαδίκτυο προκειμένου να εξασφαλίσουν με πολύ μικρό πραγματικό χρόνο, απίθανο, για τα μέχρι πρότινος, επικοινωνιακά δεδομένα, όγκο δεδομένων, και να ξεχωρίσουν σε αυτόν τις ουσιώδεις για το αντικείμενο ενασχόλησής τους γνώσεις και πληροφορίες     
Η πορεία του internet είναι δυναμικά ανοδική και όλα δείχνουν ότι θα συνεχίσει απρόσκοπτα το επόμενο διάστημα με αποτέλεσμα κάθε έρευνα που πραγματοποιείται να είναι ήδη παλιά την ώρα που ανακοινώνονται τα αποτελέσματα της και το αύριο που αναφέρει να είναι ήδη παρόν.
Καθημερινά περισσότερες επιχειρήσεις και οργανισμοί του δημόσιου ή του ιδιωτικού τομέα, συνδέουν το δίκτυο των υπολογιστών τους στο internet με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι που έχουν πρόσβαση στους υπολογιστές της να έχουν αυτόματα και πρόσβαση στο ιντερνετ, το ενδιαφέρον και η ανάγκη να έχουν οι εργαζόμενοι πρόσβαση στο ιντερνετ δεν είναι πλέον «αξεσουάρ» είναι ανάγκη, για να μπορέσει η επιχείρηση να κρατηθεί στην αγορά και η υλοποίηση υποβοηθείται από τις νέες τεχνολογίες που έρχονται (γρηγορότερες γραμμές xDSL κτλ).
Οι συνδέσεις και μόνο έχουν φθάσει τις 900.000 και κάθε σύνδεση από αυτές μπορεί να αφορά από ένα η δεκάδες ή εκατοντάδες έως και χιλιάδες υπολογιστές συνδεμένους στο ίντερνετ. (π.χ. ένα = αυτόνομος συνδεμένος χρήστης από το σπίτι του, δεκάδες = χρήστες κάποιας επιχείρησης που μέσα από το δίκτυο των υπολογιστών της εταιρείας για την οποία εργάζονται έχουν πρόσβαση στο ιντερνετ, εκατοντάδες = εργαζόμενοι κάποιας μεγάλης εταιρείας ή κάποιας δημόσιας υπηρεσίας ή κάποιου υπουργείου το οποίο έχει μια σύνδεση με το ιντερνετ, χιλιάδες = χρήστες φοιτητές κάποιου πανεπιστημίου ή εργαζόμενοι κάποιας μεγάλης επιχείρησης ή οργανισμού που έχει σύνδεση στο ιντερνετ).
Τόσο οι φοιτητές / μαθητές όσο και οι εργαζόμενοι σε δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα γνωρίζουν πλέον το ιντερνετ και σε κάθε σπίτι ένας τουλάχιστον έμμεσα ή άμεσα έχει πρόσβαση στο ιντερνετ.
Είναι πολύ σημαντικό να σημειωθεί ότι παρά την οικονομική ύφεση οι εταιρείες δεν κλείνουν την παροχή του ιντερνετ και δεν σταματούν να επικοινωνούν με e-mail η να ψάχνουν στο ιντερνετ για νέες ευκαιρίες, συνεργασίες, προϊόντα, προσωπικό, προμηθευτές κ.α. το ιντερνετ παραμένει ανοδικό παρά την γενική πτώση και όποιο το ακολουθήσουν σωστά θα ακολουθήσουν την ίδια ανοδική πορεία και θα επικρατήσουν.
Στο διαδίκτυο έχουμε την δυνατότητα να επιλέξουμε και να προσεγγίσουμε τα μέλη του όπου αυτά και αν βρίσκονται. Σύμφωνα με τις πλέον πρόσφατες στατιστικές και μετρήσεις, ο αριθμός όσων έχουν χρησιμοποιούν, σε τακτική βάση το Ιντερνέτ, για επαγγελματικούς, εκπαιδευτικούς, ενημερωτικούς αλλά και ψυχαγωγικούς σκοπούς ανέρχεται σε τουλάχιστον 2.000.000 ανθρώπους (σύμφωνα με την IDC 2.706.000 έως το τέλος του 2002) οι οποίοι με διαφορές συνήθειες, τρόπο ζωής και ανάγκες έχουν πρόσβαση στο ιντερνετ και αναζητούν σ’ αυτό πράγματα και θέματα που τους ενδιαφέρουν. Πρόκειται για την πιο ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά, αφού τα προϊόντα, οι υπηρεσίες, οι πληροφορίες που διοχετεύονται στο Διαδίκτυο, έχουν πολύ υψηλή απήχηση.
Όσοι δε νομίζουν ότι το internet  είναι για να παίζουν άναρχα οι πιτσιρικάδες, αγνοούν τα αποτελέσματα ερευνών που καταλήγουν στο συμπέρασμα  ότι η πλειονότητα των χρηστών είναι άτομα υψηλού μορφωτικού και  οικονομικού επιπέδου - επομένως διαθέτουν μεγάλη αγοραστική δύναμη καθώς και επιρροή στο περιβάλλον τους επίσης είναι γνωστό πλέον ότι το ιντερνετ έμμεσα ή άμεσα έχει μπει σε κάθε σπίτι.. Σε κάθε σπίτι υπάρχει ένας μαθητής ή ένας εργαζόμενος ή ένας ελεύθερος επαγγελματίας που έχει πρόσβαση στο νέο αυτό επικοινωνιακό μέσον, το ιντερνετ.
(Το 60% των χρηστών του internet είναι ηλικίας 18-36 ετών). Επομένως, η εντύπωση που επικρατεί σε κάποιους κύκλους της αγοράς, πως η ηλεκτρονική αγορά και κατ’ επέκταση το ηλεκτρονικό εμπόριο βρίσκονται σε εμβρυακό στάδιο και αποτελούν «περιθωριακές» από πλευράς όγκου και αριθμού πελατών, αγορές κάθε άλλο παρά ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, η οποία διαμορφώνεται και εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς.
Σήμερα, ο πλέον πρόσφορος και αποτελεσματικός τρόπος επικοινωνίας με το δυναμικότερο -από άποψης παραγωγικότητας και αγοραστικής δύναμης- κοινό είναι το Ιντερνέτ.
Η αξιοποίηση του Ίντερνετ ως διαφημιστικού μέσου έχει ήδη επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην κλασική αντίληψη  περί λειτουργίας της διαφήμισης.
Η διαφήμιση θεωρείται μια κατεξοχήν παθητική επικοινωνιακή διαδικασία από την πλευρά του δέκτη. Τα τεχνολογικά χαρακτηριστικά του διαδικτύου ανατρέπουν την θεώρηση αυτή, κυρίως μέσω του διαδραστικού περιβάλλοντος που προσφέρεται. Οι διαφημίσεις, μπορούν να είναι  "ζωντανές" με περιεχόμενο αξιόλογο και πραγματικά χρήσιμο  για το καταναλωτικό κοινό. Ο δέκτης του διαφημιστικού μηνύματος και χρήστης του διαδικτύου αναλαμβάνει ένα ρόλο, σαφώς πιο ενεργητικό, επομένως σαφώς πιο σημαντικό.
Όταν οι εταιρικές επικοινωνιακές πρακτικές προσανατολίζονται προς το κτίσιμο γερών, μακροχρόνιων σχέσεων με το κοινό, οι διαφημιστικές εκστρατείες είναι πιο δραστικές.
Στο  internet τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά λόγο της αλληλεπίδρασης, που δίνει την ευκαιρία στον καταναλωτή να επικοινωνήσει ουσιαστικά μέσω τις διαφήμισης (διαφημιστικά banner), με τον πωλητή της εταιρείας (site της εταιρείας) και να έχει μια  πλήρη ενημέρωση, μεταβάλλεται σε ενημερωτική προβολή, πράγμα που αν συνδυαστεί με την ιδιότητα να μην διακόπτει ότι παρακολουθεί ο καταναλωτής, την κατατάσσουν σε πολύ καλή θέση στην συνείδηση του καταναλωτή.
Είναι πολύ σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε επίσης ότι το αίσθημα ελευθερίας που έχει ο καταναλωτής να κινηθεί ελεύθερα προς την ενημέρωση του σε όποιο βαθμό θέλει και την στιγμή που έχει την διάθεση γι' αυτό  ή απεναντίας να διαμαρτυρηθεί άμεσα προς την διαφημιζόμενη εταιρεία, πατώντας απλά ένα πλήκτρο.
Πολύ σημαντικό  (Οι επιχ/σεις έχουν ανάγκη να προβάλουν τα προϊόντα τους και να ενημερώσουν τον κόσμο για  την παρουσία τους , ο κόσμος έχει αρνητική άποψη για την διαφήμιση. Επειδή  τον ενοχλεί, είναι προκλητική, διακόπτει ότι παρακολουθεί και κινείται επιθετικά δείχνοντας διάθεση να του αποσπάσει χρήματα. Οι γνωστοί τρόποι διαφήμισης είναι ξεπερασμένοι. Ο νέος τρόπος φέρνει πολλά καλά και λύνει τα μέχρι τώρα προβλήματα)
Πιο αναλυτικά
Μια μεγάλη διαφορά του internet από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα είναι ότι αυτά εξαρτώνται  από τις διαφημίσεις.
Αυτό δεν ισχύει  για  το internet  όπου πολύ πριν την ανακάλυψη του ως αποτελεσματικού διαφημιστικού μέσου, το  internet "αυξάνετο και πληθύνετο" με καλπάζοντες ρυθμούς. Ο λόγος  ύπαρξης του είναι η αλληλεπίδραση και  όχι η απλή  εκπομπή περιεχομένου. (πράγμα που συμβαίνει στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης) η δε ανάπτυξη του εξαρτάται από την επιθυμία των ανθρώπων να επικοινωνούν μεταξύ τους.
Κάτι πολύ σημαντικό εδώ  είναι ότι στο internet το  περιεχόμενο είναι εκεί, δεδομένο, και απλά η διαφημιστική εταιρεία αποφασίζει ποιες ηλεκτρονικές  σελίδες (άρα τι είδους περιεχόμενο) αντιστοιχεί το target group  που επιθυμεί να   πλησιάσει.
Εδώ είναι μια μεγάλη διαφορά και ένα νέο ξεκίνημα για την διαφήμιση
Συγκεκριμένα η διαφήμιση όπως την γνωρίζαμε μέχρι τώρα έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της. Δεν είναι πια ενημέρωση (όπως ξεκίνησε) ο καταναλωτής έχει πλέον ανοσία, φθάσαμε μάλιστα να γράφονται άρθρα υποτίθεται ενημερωτικά και ουσιαστικά να στήνονται γύρω από συγκεκριμένα προϊόντα.
Τι γίνετε όμως με τις εταιρείες που παράγουν προϊόντα ή υπηρεσίες χρήσιμες για τον κόσμο;
Πώς θα ενημερώσουν τώρα τον κόσμο για τα νέα τους προϊόντα με τα νέα χαρακτηριστικά;
Ο καταναλωτής έχει αλλάξει πλέον, είναι πιο έξυπνος. Έτσι χρειάζεται πλέον ένας νέος τρόπος διαφήμισης πιο έξυπνος και πιο αποτελεσματικός να μην τον αποφεύγει ο κόσμος ή να μπορεί να τον αποφεύγει εύκολα αν χρειάζεται. Κυρίως να μην γίνετε ενοχλητικός και να είναι ευχάριστος, ενημερωτικός, να μην τρώει τον πολύτιμο χρόνο του καταναλωτή και να τον ενημερώνει για αμοιβαίο όφελος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου