Κυριακή 4 Μαρτίου 2012

Πώς να δημιουργήσετε ένα επιτυχημένο διαγωνισμό σε Facebook και Twitter



Η πιο κοινή μορφή διαγωνισμών, τουλάχιστον στην Ελλάδα, είναι αυτοί που διαδραματίζονται είτε στο Facebook μέσω κάποιας εφαρμογής είτε σε κάποιο blog μέσω σχολιασμού είτε στο Twitter μέσω ενός RT με ένα hashtag ή και όλα αυτά μαζί. Ας δούμε τα πιο σημαντικά κατά την γνώμη μου λάθη που κάνουμε όταν διοργανώνουμε ένα διαγωνισμό ή μια κλήρωση στα social media.

Διαγωνισμός στο Facebook
Είναι πολύπλοκοι για να τους δημιουργήσεις και έτσι πολλοί καταφεύγουν στην εύκολη λύση τύπου “κάνε tag το προφίλ σου στην φωτογραφία του διαγωνισμού” ή “άφησε σχόλιο κάτω από την δημοσίευση” ή "κάνε like στην σελίδα μας" μεταξύ των άλλων που έχουν μικρό viral spread, είναι δύσκολοι στην διαχείριση (ποίος είναι ο 195ος που άφησε σχόλιο ανάμεσα σε 504 σχόλια;) και είναι εναντίον των όρων προώθησης μέσω του Facebook, άρα αν γίνει αναφορά (report) μπορεί και να κλείσει η σελίδα ή το προφίλ που τον διοργανώνει. Αυτοί οι διαγωνισμοί είναι οι χειρότεροι για τα brands και οι καλύτεροι για τον χρήστη μιας και δεν πρέπει να δώσει κανένα προσωπικό στοιχείο, δεν χρειάζεται να έχει κάνει καν like στην σελίδα.
Οι διαγωνισμοί και κληρώσεις που γίνονται στις εφαρμογές έχουν συνήθως τα δύο παρακάτω βασικά λάθη:
Ζητάνε πολλές άδειες: Γιατί να δώσω πρόσβαση στα δεδομένα μου για να πάρω μέρος σε μια απλή κλήρωση; Οι άδειες ζητούνται κυρίως για να μπορεί να δημοσιεύσει αυτόματα μια ιστορία στον τοίχο του χρήστη η εφαρμογή Και αυτό είναι εναντίον των όρων χρήσης της πλατφόρμας του Facebook γιατί όπως έχουμε αναφέρει απαγορεύεται να δημιουργήσει μια ιστορία τοίχου η εφαρμογή αν δεν έχει συμφωνήσει ο χρήστης σε αυτό (π.χ. να έχει τικάρει ένα κουτί που λέει “Δημοσίευση στο προφίλ μου”) και απαγορεύεται να παρέχει η εφαρμογή έτοιμο κείμενο για δημοσίευση.
Επίσης, οι χρήστες μπορούν πλέον εύκολα να επιλέξουν σε ποιο κοινό θα εμφανίζονται οι δημοσιεύσεις της κάθε εφαρμογής, άρα το “Μόνο εγώ” είναι η πρώτη τους επιλογή και έτσι κανείς από τους φίλους τους δεν ενημερώνεται (εικόνα κάτω). Τέλος, αν ζητούνται πολλές άδειες οι χρήστες φοβούνται να πατήσουν το ΟΚ γιατί, όπως είπαμε και στην αρχή, δεν ξέρουν πώς θα χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα τους, κάτι που το Facebook προσπαθεί να αλλάξει με το νέο Auth Dialog.
Ζητάνε να καλέσεις φίλους: Γιατί να καλέσω ένα “φίλο” μου σε μια κλήρωση, γιατί να θέλω να πάρουν μέρος και άλλοι σε μια διαδικασία που στατιστικά μιλώντας δεν με συμφέρει να συμμετάσχουν πολλοί.
Διαγωνισμός στο Twitter
Οι διοργανωτές των διαγωνισμών και κληρώσεων στο Twitter κάποιες φορές δεν αντιλαμβανόμαστε την φύση του μέσου, ένα tweet έχει ελάχιστο χρόνο ζωής εκτός και αν γίνει retweet. Από την άλλη οι όροι χρήσης για την διοργάνωση διαγωνισμών στο Twitter απαγορεύουν τα επαναλαμβανόμενα Tweets, ας αφήσουμε έξω το γεγονός πως αυτό θα εκνεύριζε τους υπόλοιπους χρήστες και θα δρούσε αρνητικά στην εικόνα του brand.
Ας δούμε τώρα τις λύσεις στα προβλήματα που αναφέραμε παραπάνω και ας εξετάσουμε τα χαρακτηριστικά ενός καλού διαγωνισμού.
Για τους διαγωνισμούς του Facebook καλώ είναι να ζητάτε μόνο τις βασικές άδειες και να ενθαρρύνετε τον χρήστη να μοιραστεί το περιεχόμενό σας.
Προσοχή, δεν πρέπει να ανταμείβετε τον χρήστη για αυτή του την ενέργεια (π.χ. δημοσίευσε στον τοίχο σου και πάρε 100 πόντους) γιατί και αυτό είναι εναντίον των όρων προώθησης μέσω του Facebook. Το περιεχόμενο πρέπει να είναι αστείο ή πολύ ενδιαφέρον για να λειτουργήσει αυτό. Επιτυχία έχουν οι εφαρμογές που περιστρέφονται γύρω από την φωτογραφία προφίλ του χρήστη ή των φίλων του, αυτές που δημοσιεύουν κάνοντας tag ένα φίλο του χρήστη (μεγάλη προσοχή εδώ!), και αυτές που δημιουργούν φωτογραφίες που έπειτα δημοσιεύονται στο προφίλ του χρήστη.
Στο Twitter τα πράγματα είναι πιο απλά, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα διαγωνισμό που θα ανταμείβει π.χ. την καλύτερη ατάκα (πιο πολλά RTs ή που μας άρεσε καλύτερα), ή αυτόν που δημοσίευσε τα περισσότερα tweets (π.χ. ανέκδοτα με κινητά και hashtag σχετικό με την εταιρία). Ιδέες υπάρχουν πολλές αρκεί να μην χρειάζεται να το κάνει μόνο μια φορά και να μην είναι μονότονο και γραμμένο από εταιρία γιατί δεν πείθει.
Στα blogs μου έρχεται στο μυαλό το Comments plugin του Facebook το οποίο μπορεί να βελτιώσει αισθητά το viral spread μίας ανάρτησης ή η εγκατάσταση ενός συστήματος σχολιασμού που επιτρέπει την ψηφοφορία με το πιο δημοφιλές σχόλιο να κερδίζει. Επίσης, θα μπορούσε να ανατεθεί η συγγραφή μιας ανάρτησης από τους χρήστες και η πιο δημοφιλής να κερδίσει και άλλες παρόμοιες ιδέες που όμως αυξάνουν σημαντικά το φράγμα συμμετοχής.
Γενικά
Οι κληρώσεις μπορούν να γίνουν καλύτερες και να προσελκύσουν χρήστες μόνο αν το δώρο δεν αφορά ένα άτομο π.χ. ένα ταξίδι για 4 που αν καλέσεις φίλους αυξάνεις τις πιθανότητες να κερδίσεις ή αν προσφέρουν έξτρα συμμετοχές σε αυτούς που επιτυχημένα καλούν άλλους χρήστες.
Πιστεύουμε ότι το μέλλον δεν ανήκει στις κληρώσεις αλλά στην δυναμική συμμετοχή του χρήστη στις διάφορες εφαρμογές. Οι προσωποποιημένοι διαγωνισμοί και εφαρμογές του Facebook είναι σίγουρα καλύτεροι αλλά και πιο ακριβοί. Δεν πρέπει όμως να αφήσουμε το κόστος να γίνει το απαραίτητο στοιχείο επιτυχίας. Θέλουμε να υπάρχουν και απλοί διαγωνισμοί αλλά το ξερό “πάρε μέρος και κάλεσε φίλους” δεν ελκύει πλέον. Χρειαζόμαστε κάτι μοναδικό που πολλές εταιρίες διαθέτουν αλλά δεν το καταλαβαίνουν! Ένας απλός διαγωνισμός “βάπτισε το νέο μοντέλο αυτοκινήτου” ή “φτιάξε το νέο μας sandwich” ή "κέρδισε μια ξενάγηση στις νέες εγκαταστάσεις" μπορεί να λειτουργήσει πολύ καλύτερα από μια high tech Facebook εφαρμογή. Εξαρτάται πάντα από τον ορισμό της επιτυχίας.

plushost.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου