Η πληροφόρηση και αρθρογραφία στο διαδίκτυο και το έδαφος που κερδίζουν
καθημερινά τα νέα μέσα, όπως τα social media, σε σχέση με την
παραδοσιακή μορφή ενημέρωσης, είναι το αντικείμενο της νέας έρευνας που
ξεκίνησε 26/3 στον Αθήνα 9.84.
Η έρευνα, την οποία επιμελούνται οι: Έλενα Καρανάτση, Νάντια Σκεπετάρη, Χρύσα Παρασκευάκη και Χριστιάννα Κούσιου, θα παρουσιάζεται έως σήμερα 28/3 στην εκπομπή «Η επόμενη δόση» με τη Δώρα Σαρρή και τον Γιάννη Παπαγεωργίου.
Σημαντικό έδαφος, σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, κερδίζουν τα blogs τα οποία οι χρήστες εμπιστεύονται για την καθημερινή τους ενημέρωση, θεωρώντας τα μάλιστα πιο αξιόπιστα από τις εφημερίδες.
Το συμπέρασμα προκύπτει από έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την εταιρία δημοσκοπήσεων Interview, στο πλαίσιο των μετρήσεων του δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών Northern Greece Business Index 500.
Όπως προέκυψε, το 71% των ερωτηθέντων θεωρεί την ενημέρωση που λαμβάνει από τα Blogs πολύ-αρκετά αξιόπιστη και το 22% λίγο-καθόλου αξιόπιστη. Σε σχέση όμως με τα άλλα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, το 47% εκτιμά ότι τα blogs είναι το πιο αξιόπιστο μέσο, το 27% οι εφημερίδες και το 18% θεωρεί ότι κανένα μέσο δεν είναι αξιόπιστο. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως μόλις το 5% απαντά υπέρ της αξιοπιστίας του ραδιοφώνου, ενώ ακόμη χειρότερη είναι η επίδοση της τηλεόρασης με μόνο 1%.
Στην ερώτηση ωστόσο, εάν τα Blogs με ενημερωτικό περιεχόμενο θα πρέπει να υπόκεινται στους κώδικες δεοντολογίας της συμβατικής δημοσιογραφίας, όπως το να υπάρχει η υπογραφή του συντάκτη κάτω από τα ρεπορτάζ και τα κείμενα, το 55% τάσσεται υπέρ, ενώ τα Blogs αναδεικνύονται «νικητές» και στο ζήτημα της αμεσότητας στην πληροφόρηση, καθώς το 74% των ερωτηθέντων τους δίνει «ψήφο εμπιστοσύνης» και το 77% τα επισκέπτεται καθημερινά.
Το μέσο, στο οποίο τα Blogs προκαλούν τη μεγαλύτερη «ζημιά» με την ύπαρξη και λειτουργία τους, είναι, σύμφωνα με την έρευνα, οι εφημερίδες, αφού το 50% θεωρεί πως υφίστανται τις μεγαλύτερες απώλειες, το 25% η τηλεόραση, το 5% το ραδιόφωνο και το 19% λέει ότι σε κανέναν δεν προκαλούν ζημιά.
Η σταδιακή ανάδειξη των Blogs φαίνεται και από το γεγονός ότι το 69% δηλώνει πώς το τελευταίο χρονικό διάστημα κερδίζουν περισσότερο από το χρόνο τους για ενημερωτικούς λόγους, το 27% τον ίδιο χρόνο και μόνο το 4% λιγότερο. Πάντως, σε συντριπτικό ποσοστό- 79%- οι ερωτηθέντες θεωρούν ότι τα Blogs είναι ευκαιρία για τη συμβατική δημοσιογραφία και μόνο το 15% ότι είναι απειλή.
Τα blogs μπορεί να κερδίζουν έδαφος σε ό,τι αφορά την πληροφόρηση, ωστόσο υπάρχουν και οι φωνές που επιμένουν πως το ίντερνετ δεν ενημερώνει αλλά πληροφορεί, ενώ παράλληλα κρύβει και κινδύνους λόγω της ανωνυμίας ή της ταχύτητας με την οποία μεταδίδεται η είδηση ή η πληροφορία.
Ο καθηγητής κοινωνιολογίας του Δικαίου Νίκος Ιντζεσίνογλου, τονίζει ότι με την εξάπλωση των social media περιορίζεται αφενός η απόκρυψη των ειδήσεων αφετέρου ενισχύεται η συλλογική συνείδηση.
«Αυτά τα μέσα έχουν κάποιους κινδύνους αλλά και κάποια στοιχεία που θα βοηθήσουν στην περαιτέρω εξέλιξη προς την κατεύθυνση της πληροφόρησης των πολιτών. Εργάζονται εκεί άνθρωποι, οι οποίοι δεν έχουν πάντοτε την μόρφωση που χρειάζεται ή δεν έχουν πάντοτε την αίσθηση της κοινωνικής ευθύνης απέναντι σε αυτούς που διαβάζουν τα μηνύματά τους μέσα στο Ίντερνετ».
Όπως επισημαίνεται σε μια άλλη έρευνα, από τις ΗΠΑ το διαδίκτυο ωριμάζει σταδιακά στις συνειδήσεις των ανθρώπων και κατακτά την εμπιστοσύνη τους. Σύμφωνα λοιπόν με τα αποτελέσματα της έρευνας που έγινε από την εταιρία Zogby Interactive οι περισσότεροι άνθρωποι προτιμούν το διαδίκτυο για να ενημερώνονται σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα.
Πάνω από το 50% δηλώνει ότι θα επέλεγε το ίντερνετ αν είχε μόνο μια πηγή πληροφόρησης, έναντι 215 που διαλέγει την τηλεόραση, και από 10% που δείχνει προτίμηση στο ραδιόφωνο και στις εφημερίδες.
Οι περισσότεροι blogger πάντως,δηλώνουν πως βασική πηγή ενημέρωσης τους και ερεθισμάτων για τα άρθρα και τις αναρτήσεις τους στα social media παραμένουν τα παραδοσιακά μέσα, στα οποία η είδηση όπως επισημαίνουν είναι διασταυρωμένη, φέρει την υπογραφή του δημοσιογράφου και το κυριότερο είναι σχεδόν πάντα αξιόπιστη.
Ένας από τους πρώτους blogger είναι ο Στράτος Σαφιολέας, επικοινωνιολόγος , επικεφαλής του ειδικού τμήματος που διαχειρίστηκε τα ζητήματα του διεθνούς Τύπου στην Ολυμπιάδα της Αθήνας και εκπρόσωπος τύπου (spokesperson) για τα διεθνή ΜΜΕ.
Όπως τονίζει, ο στόχος του είναι να προβάλει την εικόνα της χώρας μας που ο ίδιος αντιλαμβάνεται, μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα.
«Στην δουλειά μου βλέπω ότι η στρατηγική επικοινωνίας γίνεται, βέβαια, με τον παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή με την επικοινωνία με τους δημοσιογράφους τηλεφωνικά και με e mail αλλά πλέον ένα σημαντικό εργαλείο στην στρατηγική των πόλεων είναι τα νέα μέσα, τα social media (twitter, facebook κ.α.) όλα αυτά τα εργαλεία που μας δίνουν την ευκαιρία να μιλήσουμε όχι μόνο στους δημοσιογράφους αλλά και στο ευρύτερο κοινό γι' αυτό που μας ενδιαφέρει. Σαν πολίτης αυτού του τόπου, τα νέα μέσα μου δίνουν την ευκαιρία να συμμετέχω στην συζήτηση για τα όσα συμβαίνουν στην χώρα μας το τελευταίο διάστημα. Τα νέα μέσα και η συμμετοχή των πολιτών δεν μπορεί να αντικαταστήσει την οργανωμένη δημοσιογραφία».
Μία έντονη παρουσία στο διαδίκτυο με αναρτλησεις κυρίως στο twitter είναι ο Αστέρης Μασούρας. Μάλιστα συγκαταλέγεται στους πρώτους 5 Έλληνες σε συχνότητα tweets. Ως παράδειγμα των μικρών θαυμάτων του διαδικτύου, ο ίδιος επικαλείται την Αραβική άνοιξη και πως η πληροφορία, η συλλογικότητα και όλο αυτό προέκυψε μέσα από το διαδίκτυο. Επίσης ο κ. Μασούρας στέκεται και στην κόντρα που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ μεταξύ των δημοσιογράφων και των bloggers θεωρώντας την λήξασα κάτι που στην χώρα μας όπως επισημαίνει δεν γίνεται.
«Το twitter είναι ιδανική πλατφόρμα για breaking news και για ακτιβισμό. Αυτά τα δύο τα κάνω στο twitter και γενικότερα και με το blogging, που είχα ξεκινήσει παλαιότερα, το 2004. Απλώς, στο twitter είναι πολύ πιο γρήγορο και εύκολο να βγάλεις ειδήσεις και γενικά να ευαισθητοποιήσεις κόσμο σε πολύ γρήγορο χρονικό διάστημα. Όταν είσαι στον δρόμο είναι το πιο άμεσο μέσο, αν έχεις πρόσβαση από το κινητό, διότι μπορείς να στείλεις μικρά ρεπορταζιακά tweets. Πολλοί το κάνουν. Υποδειγματική ήταν η χρήση στην Αιγυπτιακή επανάσταση, όπου πάρα πολλοί tweetaραν στα αγγλικά από τον δρόμο και ανέβαζαν ταυτόχρονα φωτογραφίες. Το άλλο κομμάτι είναι ουσιαστικά κάτι σαν virtual news desk. Aπ' το σπίτι σου ή από το γραφείο σου και από οπουδήποτε μπορείς να κάνεις την δουλειά που κάνει το newsdesk παρακολουθώντας άλλους ανθρώπους, κάνοντας το λεγόμενο curation, δηλαδή συλλέγοντας μια ροή ειδήσεων, ρεπορτάζ και απόψεων που περιγράφουν ένα γεγονός».
Ένα μπλογκ που ο δημιουργός του χρησιμοποιεί προκειμένου να αρθρογραφεί είναι το xasodikis.blogspot.com. Ενδιαφέρουσες απόψεις με πολιτικό περιεχόμενο, κοινωνικό και φυσικά όπως λέει και το όνομα του blog νομικά ζητήματα. Ο «ιδιοκτήτης» επιλέγει την ανωνυμία λόγω του ότι -όπως τονίζει- δεν θέλει να ταυτιστούν οι απόψεις του με τη δουλειά και του και να επηρεάσει τους πελάτες του.
«Έχω την αίσθηση πως γενικά εμείς οι δικηγόροι έχουμε την τάση να παίρνουμε λίγο παραπάνω σοβαρά από ότι πρέπει τον εαυτό μας και θέλησα να δώσω ένα αυτοσαρκαστικό όνομα. Είναι πράγματα τα οποία μου δίνουν ερέθισμα να κάνω κάποιες σκέψεις πέρα από αυτά που μπορεί να διαβάσει κάποιος , κάπου αλλού σε εφημερίδες , σε παραδοσιακά μέσα και τις οποίες νιώθω την ανάγκη να τις καταγράψω. Είναι συνήθως θέματα πολιτικά, ενίοτε κάποια θέματα νομικά και διάφορα άλλα πιο σποραδικά. Είναι μια δραστηριότητα που την κάνω στο βαθμό που έχω κέφι να την κάνω, ερέθισμα και χρόνο. Δεν είναι ανώνυμο , έχει ψευδώνυμο με το οποίο εμφανίζομαι στο ίντερνετ. Όπου έχω παρουσία, είτε είναι το blog, είτε το twitter, είτε σε κάποιο φόρουμ. Είναι μια επιλογή την οποία έχω υιοθετήσει κυρίως για λόγους περιεχομένου του blog ,με την επαγγελματική μου δραστηριότητα. Επειδή καταγράφω πολιτικές απόψεις, δεν θεωρώ σκόπιμο κάποιος πελάτης μου να γνωρίζει τις πολιτικές μου τοποθετήσεις».
www.athina984.gr
Η έρευνα, την οποία επιμελούνται οι: Έλενα Καρανάτση, Νάντια Σκεπετάρη, Χρύσα Παρασκευάκη και Χριστιάννα Κούσιου, θα παρουσιάζεται έως σήμερα 28/3 στην εκπομπή «Η επόμενη δόση» με τη Δώρα Σαρρή και τον Γιάννη Παπαγεωργίου.
Σημαντικό έδαφος, σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, κερδίζουν τα blogs τα οποία οι χρήστες εμπιστεύονται για την καθημερινή τους ενημέρωση, θεωρώντας τα μάλιστα πιο αξιόπιστα από τις εφημερίδες.
Το συμπέρασμα προκύπτει από έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την εταιρία δημοσκοπήσεων Interview, στο πλαίσιο των μετρήσεων του δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών Northern Greece Business Index 500.
Όπως προέκυψε, το 71% των ερωτηθέντων θεωρεί την ενημέρωση που λαμβάνει από τα Blogs πολύ-αρκετά αξιόπιστη και το 22% λίγο-καθόλου αξιόπιστη. Σε σχέση όμως με τα άλλα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, το 47% εκτιμά ότι τα blogs είναι το πιο αξιόπιστο μέσο, το 27% οι εφημερίδες και το 18% θεωρεί ότι κανένα μέσο δεν είναι αξιόπιστο. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως μόλις το 5% απαντά υπέρ της αξιοπιστίας του ραδιοφώνου, ενώ ακόμη χειρότερη είναι η επίδοση της τηλεόρασης με μόνο 1%.
Στην ερώτηση ωστόσο, εάν τα Blogs με ενημερωτικό περιεχόμενο θα πρέπει να υπόκεινται στους κώδικες δεοντολογίας της συμβατικής δημοσιογραφίας, όπως το να υπάρχει η υπογραφή του συντάκτη κάτω από τα ρεπορτάζ και τα κείμενα, το 55% τάσσεται υπέρ, ενώ τα Blogs αναδεικνύονται «νικητές» και στο ζήτημα της αμεσότητας στην πληροφόρηση, καθώς το 74% των ερωτηθέντων τους δίνει «ψήφο εμπιστοσύνης» και το 77% τα επισκέπτεται καθημερινά.
Το μέσο, στο οποίο τα Blogs προκαλούν τη μεγαλύτερη «ζημιά» με την ύπαρξη και λειτουργία τους, είναι, σύμφωνα με την έρευνα, οι εφημερίδες, αφού το 50% θεωρεί πως υφίστανται τις μεγαλύτερες απώλειες, το 25% η τηλεόραση, το 5% το ραδιόφωνο και το 19% λέει ότι σε κανέναν δεν προκαλούν ζημιά.
Η σταδιακή ανάδειξη των Blogs φαίνεται και από το γεγονός ότι το 69% δηλώνει πώς το τελευταίο χρονικό διάστημα κερδίζουν περισσότερο από το χρόνο τους για ενημερωτικούς λόγους, το 27% τον ίδιο χρόνο και μόνο το 4% λιγότερο. Πάντως, σε συντριπτικό ποσοστό- 79%- οι ερωτηθέντες θεωρούν ότι τα Blogs είναι ευκαιρία για τη συμβατική δημοσιογραφία και μόνο το 15% ότι είναι απειλή.
Τα blogs μπορεί να κερδίζουν έδαφος σε ό,τι αφορά την πληροφόρηση, ωστόσο υπάρχουν και οι φωνές που επιμένουν πως το ίντερνετ δεν ενημερώνει αλλά πληροφορεί, ενώ παράλληλα κρύβει και κινδύνους λόγω της ανωνυμίας ή της ταχύτητας με την οποία μεταδίδεται η είδηση ή η πληροφορία.
Ο καθηγητής κοινωνιολογίας του Δικαίου Νίκος Ιντζεσίνογλου, τονίζει ότι με την εξάπλωση των social media περιορίζεται αφενός η απόκρυψη των ειδήσεων αφετέρου ενισχύεται η συλλογική συνείδηση.
«Αυτά τα μέσα έχουν κάποιους κινδύνους αλλά και κάποια στοιχεία που θα βοηθήσουν στην περαιτέρω εξέλιξη προς την κατεύθυνση της πληροφόρησης των πολιτών. Εργάζονται εκεί άνθρωποι, οι οποίοι δεν έχουν πάντοτε την μόρφωση που χρειάζεται ή δεν έχουν πάντοτε την αίσθηση της κοινωνικής ευθύνης απέναντι σε αυτούς που διαβάζουν τα μηνύματά τους μέσα στο Ίντερνετ».
Όπως επισημαίνεται σε μια άλλη έρευνα, από τις ΗΠΑ το διαδίκτυο ωριμάζει σταδιακά στις συνειδήσεις των ανθρώπων και κατακτά την εμπιστοσύνη τους. Σύμφωνα λοιπόν με τα αποτελέσματα της έρευνας που έγινε από την εταιρία Zogby Interactive οι περισσότεροι άνθρωποι προτιμούν το διαδίκτυο για να ενημερώνονται σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα.
Πάνω από το 50% δηλώνει ότι θα επέλεγε το ίντερνετ αν είχε μόνο μια πηγή πληροφόρησης, έναντι 215 που διαλέγει την τηλεόραση, και από 10% που δείχνει προτίμηση στο ραδιόφωνο και στις εφημερίδες.
Οι περισσότεροι blogger πάντως,δηλώνουν πως βασική πηγή ενημέρωσης τους και ερεθισμάτων για τα άρθρα και τις αναρτήσεις τους στα social media παραμένουν τα παραδοσιακά μέσα, στα οποία η είδηση όπως επισημαίνουν είναι διασταυρωμένη, φέρει την υπογραφή του δημοσιογράφου και το κυριότερο είναι σχεδόν πάντα αξιόπιστη.
Ένας από τους πρώτους blogger είναι ο Στράτος Σαφιολέας, επικοινωνιολόγος , επικεφαλής του ειδικού τμήματος που διαχειρίστηκε τα ζητήματα του διεθνούς Τύπου στην Ολυμπιάδα της Αθήνας και εκπρόσωπος τύπου (spokesperson) για τα διεθνή ΜΜΕ.
Όπως τονίζει, ο στόχος του είναι να προβάλει την εικόνα της χώρας μας που ο ίδιος αντιλαμβάνεται, μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα.
«Στην δουλειά μου βλέπω ότι η στρατηγική επικοινωνίας γίνεται, βέβαια, με τον παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή με την επικοινωνία με τους δημοσιογράφους τηλεφωνικά και με e mail αλλά πλέον ένα σημαντικό εργαλείο στην στρατηγική των πόλεων είναι τα νέα μέσα, τα social media (twitter, facebook κ.α.) όλα αυτά τα εργαλεία που μας δίνουν την ευκαιρία να μιλήσουμε όχι μόνο στους δημοσιογράφους αλλά και στο ευρύτερο κοινό γι' αυτό που μας ενδιαφέρει. Σαν πολίτης αυτού του τόπου, τα νέα μέσα μου δίνουν την ευκαιρία να συμμετέχω στην συζήτηση για τα όσα συμβαίνουν στην χώρα μας το τελευταίο διάστημα. Τα νέα μέσα και η συμμετοχή των πολιτών δεν μπορεί να αντικαταστήσει την οργανωμένη δημοσιογραφία».
Μία έντονη παρουσία στο διαδίκτυο με αναρτλησεις κυρίως στο twitter είναι ο Αστέρης Μασούρας. Μάλιστα συγκαταλέγεται στους πρώτους 5 Έλληνες σε συχνότητα tweets. Ως παράδειγμα των μικρών θαυμάτων του διαδικτύου, ο ίδιος επικαλείται την Αραβική άνοιξη και πως η πληροφορία, η συλλογικότητα και όλο αυτό προέκυψε μέσα από το διαδίκτυο. Επίσης ο κ. Μασούρας στέκεται και στην κόντρα που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ μεταξύ των δημοσιογράφων και των bloggers θεωρώντας την λήξασα κάτι που στην χώρα μας όπως επισημαίνει δεν γίνεται.
«Το twitter είναι ιδανική πλατφόρμα για breaking news και για ακτιβισμό. Αυτά τα δύο τα κάνω στο twitter και γενικότερα και με το blogging, που είχα ξεκινήσει παλαιότερα, το 2004. Απλώς, στο twitter είναι πολύ πιο γρήγορο και εύκολο να βγάλεις ειδήσεις και γενικά να ευαισθητοποιήσεις κόσμο σε πολύ γρήγορο χρονικό διάστημα. Όταν είσαι στον δρόμο είναι το πιο άμεσο μέσο, αν έχεις πρόσβαση από το κινητό, διότι μπορείς να στείλεις μικρά ρεπορταζιακά tweets. Πολλοί το κάνουν. Υποδειγματική ήταν η χρήση στην Αιγυπτιακή επανάσταση, όπου πάρα πολλοί tweetaραν στα αγγλικά από τον δρόμο και ανέβαζαν ταυτόχρονα φωτογραφίες. Το άλλο κομμάτι είναι ουσιαστικά κάτι σαν virtual news desk. Aπ' το σπίτι σου ή από το γραφείο σου και από οπουδήποτε μπορείς να κάνεις την δουλειά που κάνει το newsdesk παρακολουθώντας άλλους ανθρώπους, κάνοντας το λεγόμενο curation, δηλαδή συλλέγοντας μια ροή ειδήσεων, ρεπορτάζ και απόψεων που περιγράφουν ένα γεγονός».
Ένα μπλογκ που ο δημιουργός του χρησιμοποιεί προκειμένου να αρθρογραφεί είναι το xasodikis.blogspot.com. Ενδιαφέρουσες απόψεις με πολιτικό περιεχόμενο, κοινωνικό και φυσικά όπως λέει και το όνομα του blog νομικά ζητήματα. Ο «ιδιοκτήτης» επιλέγει την ανωνυμία λόγω του ότι -όπως τονίζει- δεν θέλει να ταυτιστούν οι απόψεις του με τη δουλειά και του και να επηρεάσει τους πελάτες του.
«Έχω την αίσθηση πως γενικά εμείς οι δικηγόροι έχουμε την τάση να παίρνουμε λίγο παραπάνω σοβαρά από ότι πρέπει τον εαυτό μας και θέλησα να δώσω ένα αυτοσαρκαστικό όνομα. Είναι πράγματα τα οποία μου δίνουν ερέθισμα να κάνω κάποιες σκέψεις πέρα από αυτά που μπορεί να διαβάσει κάποιος , κάπου αλλού σε εφημερίδες , σε παραδοσιακά μέσα και τις οποίες νιώθω την ανάγκη να τις καταγράψω. Είναι συνήθως θέματα πολιτικά, ενίοτε κάποια θέματα νομικά και διάφορα άλλα πιο σποραδικά. Είναι μια δραστηριότητα που την κάνω στο βαθμό που έχω κέφι να την κάνω, ερέθισμα και χρόνο. Δεν είναι ανώνυμο , έχει ψευδώνυμο με το οποίο εμφανίζομαι στο ίντερνετ. Όπου έχω παρουσία, είτε είναι το blog, είτε το twitter, είτε σε κάποιο φόρουμ. Είναι μια επιλογή την οποία έχω υιοθετήσει κυρίως για λόγους περιεχομένου του blog ,με την επαγγελματική μου δραστηριότητα. Επειδή καταγράφω πολιτικές απόψεις, δεν θεωρώ σκόπιμο κάποιος πελάτης μου να γνωρίζει τις πολιτικές μου τοποθετήσεις».
www.athina984.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου