Τελικά, «της γυναίκας η καρδιά είναι μια άβυσσος» και για τους Μarketers. Γιατί όμως το κοινό που αποτελεί τη «μεγαλύτερη ευκαιρία για το Μάρκετινγκ σήμερα», νιώθει ότι τα μηνύματα που δέχεται δεν είναι ικανοποιητικά;
Η ενασχόληση του Μάρκετινγκ με το γυναικείο κοινό κρύβει πολλά παράδοξα. Παρόλο που οι γυναίκες σήμερα είναι το κοινό με τη μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη, αποτελούν βασικούς decision makers σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες και ταυτόχρονα θεωρούνται οι σημαντικότερες -ποιοτικά- χρήστριες του Ιnternet αλλά και των Social Media, εντούτοις παρατηρείται έλλειμμα επικοινωνίας με τις εταιρείες και τις μάρκες.
Πολλές έρευνες έχουν διεξαχθεί, πολλά brainstorming έχουν πραγματοποιηθεί, πολλοί τόνοι «μελανιού» έχουν χυθεί και πολλές καμπάνιες έχουν υλοποιηθεί για την προσέγγιση του γυναικείου κοινού, ωστόσο οι γυναίκες εξακολουθούν να νιώθουν ότι οι μάρκες δεν μπορούν να τις προσεγγίσουν. Μέσα σε όλα αυτά, η οικονομική κρίση έρχεται και περιπλέκει ακόμα περισσότερο τα πράγματα...
Στις γυναίκες το 85% των αγοραστικών αποφάσεων
Οι γυναίκες σήμερα ελέγχουν περίπου 12 τρισ. δολάρια της παγκόσμιας καταναλωτικής δαπάνης και τους αναλογεί κατά μέσο όρο το 70% της δαπάνης του νοικοκυριού τους. Επιπλέον, σύμφωνα με πρόσφατη αμερικανική έρευνα, αποφασίζουν για το 85% όλων των αγορών, σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 91% των αποφάσεων για αγορά νέας κατοικίας ανήκει σε γυναίκες, το 66% για ηλεκτρονικό υπολογιστή, το 80% για υπηρεσίες υγείας, το 65% για καινούργιο αυτοκίνητο και το 89% για τραπεζικό λογαριασμό, ενώ απόλυτη κυριαρχία φαίνεται ότι έχει το γυναικείο κοινό στην αγορά τροφίμων και OTC προϊόντων (93%), καθώς επίσης στην αγορά πακέτων διακοπών (92%). Επιπλέον, οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό, αν όχι το σημαντικότερο, online καταναλωτικό κοινό, μοιράζονται τις πληροφορίες, τους αρέσουν οι προωθητικές ενέργειες και είναι διατεθειμένες να συμμετάσχουν σε σχετικές ενέργειες.
Παρόλ’ αυτά, στη συντριπτική τους πλειοψηφία (91%) νιώθουν ότι οι Μarketers δεν τις καταλαβαίνουν. Το ποσοστό διαμορφώνεται χαμηλότερα όσον αφορά στις εταιρείες τροφίμων και στις εταιρείες παροχής υπηρεσιών υγείας, ωστόσο διευρύνεται όταν πρόκειται για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις επενδυτικές εταιρείες.
Σεβασμός της μοναδικότητας
Για ποιον λόγο παρατηρείται όμως αυτό το κενό στην επικοινωνία μεταξύ Μarketers και γυναικών και γιατί οι γυναίκες νιώθουν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μηνυμάτων που στοχεύουν σε αυτές δεν τις ικανοποιούν;
Όπως λέει η Holly Buchanan, μία εκ των συγγραφέων (μαζί με τη Michelle Miller) του βιβλίου «The Soccer Mom Myth - Today’s Female Consumer: Who She Really Is, Why She Really Buys», το πρόβλημα προκύπτει από το γεγονός ότι δεν έχει γίνει απόλυτα αντιληπτή η δύναμη και η επιρροή του γυναικείου κοινού. Το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν οι εταιρείες σήμερα είναι να πιστεύουν ότι όλες οι γυναίκες σκέφτονται με τον ίδιο τρόπο ή επιθυμούν το ίδιο πράγμα και κατά συνέπεια θα ανταποκριθούν με τον ίδιο τρόπο στο ίδιο μήνυμα.
Αναπόφευκτα, όταν οι εταιρείες σκέφτονται τη γυναίκα, το μυαλό τους πηγαίνει κατευθείαν στη μητέρα και σίγουρα επιβεβαιώνονται κάποια κλισέ και στερεότυπα όσον αφορά στην αγοραστική τους συμπεριφορά, ωστόσο δεν είναι πάντα έτσι. Η υπόθεση, για παράδειγμα, ότι οι γυναίκες νοιάζονται περισσότερο για την αισθητική και το design ενός προϊόντος είναι απόλυτα αληθινή.
Σύμφωνα με την έρευνα «Women, the Web, and Their Wallets», το 93% των γυναικών δηλώνουν ότι ακόμα και τα τεχνολογικά προϊόντα τους θέλουν να είναι κομψά και όμορφα. Ωστόσο, το 63% αυτών των γυναικών δηλώνουν ότι η ομορφιά ενός προϊόντος δεν είναι σημαντικότερη από τα οφέλη του, καταρρίπτοντας έτσι το επιχείρημα ότι αν ένα προϊόν είναι όμορφο αισθητικά δεν θα δεχτεί κριτική και σύγκριση όσον αφορά στα χαρακτηριστικά του.
Πέντε τρόποι προσέγγισης
Πέντε τρόπους για την προσέγγιση του γυναικείου κοινού δίνει ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο που δημοσιεύει το Fastcodesign του περιοδικού Fast Company. Όπως επιβεβαιώνει το άρθρο, η οικονομική δύναμη των γυναικών είναι πραγματικά επαναστατική, αντιπροσωπεύοντας τη μεγαλύτερη ευκαιρία για το Μάρκετινγκ παγκοσμίως. Οι γυναίκες ελέγχουν το 65% της παγκόσμιας καταναλωτικής δαπάνης και μέχρι το 2014, η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι το εισόδημά τους παγκοσμίως θα αυξηθεί κατά 5 τρις. δολάρια και πάνω.
Επιπλέον, τόσο στις ανεπτυγμένες όσο και στις αναπτυσσόμενες αγορές, η επιρροή των γυναικών επεκτείνεται πέρα από τον παραδοσιακό ρόλο της οικογένειας και της εκπαίδευσης, στις κυβερνήσεις, στις επιχειρήσεις και το περιβάλλον. Για τον λόγο αυτό, το Fastcodesign προτείνει στους Marketers πέντε τρόπους για τη δημιουργία εμπειριών και μακροχρόνιων σχέσεων με τις γυναίκες.
1. Αναγνωρίστε και αποδεχτείτε την επιρροή τους
Οι γυναίκες αποζητούν εμπειρίες που τις βοηθούν να χτίσουν ικανοποιητικές σχέσεις με τα προϊόντα που επιλέγουν. Όταν οι γυναίκες πραγματοποιούν αγορές, θέλουν να νιώθουν άνετα και επιθυμητές σε κάθε σημείο της διαδικασίας λήψης απόφασης.
2. Ενταχθείτε στον κύκλο γνωριμιών τους
Κατά τη διάρκεια του συνολικού «καταναλωτικού ταξιδιού», οι γυναίκες «βλέπουν» η μία την άλλη ως ειδικό και τον εαυτό τους ως το «τελικό φίλτρο εμπειρίας». Οι γυναίκες επηρεάζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τη γνώμη άλλων γυναικών σε όλη τη διαδικασία και ζητούν η μία από την άλλη συμβουλές και κριτικές για προϊόντα.
3. Κατανοήστε τις ομοιότητές τους
Κατανοώντας τον τρόπο που οι γυναίκες μοιράζουν τον χρόνο, τα χρήματα και τον τρόπο ζωής τους, κατανοείτε και τον ασυνείδητο εσωτερικό τους διάλογο σε κάθε σημείο της διαδικασίας λήψης αγοραστικής απόφασης.
4. Σεβαστείτε τη διαφορετικότητά τους
Τα στάδια ζωής και οι παραδοσιακοί ρόλοι των γυναικών έχουν αλλάξει ριζικά. Πριν από μερικά χρόνια, οι γυναίκες τέλειωναν το σχολείο, μετά παντρεύονταν, αποκτούσαν παιδιά, τα μεγάλωναν, επέστρεφαν στη δουλειά και μετά έπαιρναν σύνταξη, πάντα με αυτήν τη σειρά. Σήμερα, δεν υπάρχουν κανόνες.
5. Μεγαλώστε μαζί τους
Η πλειοψηφία των προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρονται σήμερα στις γυναίκες υπηρετούν σε μεγάλο βαθμό στερεότυπα και δεν προέρχονται από εις βάθος έρευνα των νέων αναγκών της γυναίκας. Οι επιχειρήσεις που θα μεγαλώσουν παράλληλα με τη συνεχώς αυξανόμενη οικονομική δύναμη των γυναικών είναι αυτές που θα σεβαστούν ότι δεν είναι μία niche ομάδα με μία και μόνη απάντηση, αυτές που θα ενταχθούν στον κύκλο γνωριμιών τους, θα ακούσουν τι έχουν να πουν και θα ζητήσουν τη γνώμη τους, θα αποδεχτούν την επιρροή τους και θα συνδεθούν μαζί τους πάνω και πέρα από το σημείο αγοράς και θα κατανοήσουν ότι η γυναίκα σήμερα αποτελεί έναν «holistic thinker» για κάθε, μα κάθε, αγοραστική απόφαση που παίρνει.
Και ο ρόλος αυτός, του holistic thinker, αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία σε περιβάλλον οικονομικής κρίσης, καθώς οι γυναίκες πλέον εξετάζουν και αξιολογούν κάθε ευρώ (ή δολάριο) που θα διαθέσουν.
Ενισχύεται και ο business ρόλος της γυναίκας
Παράλληλα με την αγοραστική δύναμη της γυναίκας πάντως, ενισχύεται και η επιχειρηματική της διάσταση, ρόλος που προωθείται παγκοσμίως, και μέσα από σχετικά νομοθετήματα. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί εδώ ότι το 70% των νέων επιχειρήσεων ιδρύονται παγκοσμίως από γυναίκες. Ενδιαφέροντα σχετικά στοιχεία παρουσιάζονται στην πρόσφατη, δεύτερη έκδοση «Women in the boardroom: A global perspective» της Deloitte Touche Tohmatsu Limited, για τη θέση των γυναικών σε διοικητικές θέσεις και στα κέντρα λήψης αποφάσεων.
Σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα και συγκεκριμένα για την Ευρώπη, η Ευρωπαϊκή Ένωση λαμβάνει μέτρα προκειμένου να εξασφαλίσει την ισότητα των δύο φύλων στα κέντρα λήψης αποφάσεων (σύμφωνα με τη συνθήκη της Ρώμης του 1957). Η επίτροπος Viviane Reding μάλιστα έχει καταθέσει πρόταση νόμου ζητώντας το ποσοστό των γυναικών στα Δ.Σ. να ανέρχεται στο 30% μέχρι το 2015 και στο 40% μέχρι το 2020.
Την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αξιολογήσει αν έχουν αναπτυχθεί ικανοποιητικές πρωτοβουλίες αυτορύθμισης με σκοπό τη διεύρυνση της συμμετοχής των γυναικών στα κέντρα λήψης αποφάσεων. Τον Οκτώβριο του 2010, το 12% στα Διοικητικά Συμβούλια των εταιρειών στην Ευρώπη καλύπτονταν από γυναίκες, ενώ μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, η Νορβηγία έχει τον μεγαλύτερο αριθμό διευθυντριών, καθώς το 35,6% των μελών Διοικητικών Συμβουλίων αποτελούν γυναίκες.
Αντίστοιχα, στη Γαλλία, με σχετική νομοθεσία που ψηφίστηκε τον Ιανουάριο του 2011, το 40% των μελών Διοικητικών Συμβουλίων στις μεγαλύτερες εταιρείες που βρίσκονται στο χρηματιστήριο θα είναι γυναίκες μέχρι το 2016.
Πρωτοβουλίες στη χώρα μας
Πρωτοβουλίες για την ενίσχυση του ρόλου της γυναίκας Μanager στη χώρα μας αναλαμβάνει η ΕΕΔΕ και συγκεκριμένα ο Τομέας Ανάπτυξης Γυναικών Μάνατζερ & Επιχειρηματιών (ΤΟΓΜΕ). Πιο πρόφαση ενέργεια του ΤΟΓΜΕ είναι η διοργάνωση του 5ου συνεδρίου Women on Leadership (Οι Γυναίκες στην Ηγεσία) με θέμα «Women in the new Digital Era» (Οι γυναίκες στη νέα ψηφιακή εποχή), την Τετάρτη, 7 Μαρτίου.
Ο ΤΟΓΜΕ επιχειρεί να δώσει απαντήσεις σε θέματα e-επιχειρηματικότητας, μέσα από το πρίσμα της τεχνολογικής ανάπτυξης, της κοινωνικής δικτύωσης και της πρωτοπορίας και για πρώτη φορά θα επιχειρήσει να εισχωρήσει σε θέματα τεχνολογίας και πώς αυτά επηρεάζουν ή διαφοροποιούν την οικογενειακή συνοχή.
Ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία στη χώρα μας αποτελεί φέτος και η διοργάνωση του Global Summit οf Women στην Aθήνα από τις 31 Μαΐου ως τις 2 Ιουνίου. Στο Summit παίρνουν μέρος πάνω από 50 Διεθνείς Οργανισμοί-Μέλη, εκπροσωπώντας γυναίκες από πέντε ηπείρους. Συνολικά υπολογίζεται ότι θα συμμετάσχουν πάνω από 1.000 γυναίκες επιχειρηματίες από όλο τον κόσμο. Το Global Summit οf Women βοηθά τις γυναίκες να αναπτύξουν τις επιχειρήσεις τους, να επεκτείνουν τα δίκτυά τους και να διευρύνουν τις ευκαιρίες τους σε περιφερειακό και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Κατερίνας Βαλλογιάννη, στο marketingweek.gr.
www.epixeiro.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου