Ενώ όλες οι επιχειρήσεις έχουν αντιληφθεί την ανάγκη να
μειώσουν τα κόστη τους, ελάχιστες έχουν συνειδητοποιήσει την ανάγκη να
σκεφτούν «καλύτερα» και να πουλήσουν «διαφορετικά».
Think better: καινοτομία με αποδεδειγμένη αξία
Ο Tim Hurson, συγγραφέας του βιβλίου «Think Better», Εκπαιδευτής καινοτομίας και Διευθύνων Σύμβουλος της ThinkX, παρουσίασε μία έννοια που αποτέλεσε κεντρικό σημείο αναφοράς κατά τη διάρκεια του συνεδρίου.
Ο Hurson, παρομοίασε τη δυσκολία των επιχειρήσεων να ξεφύγουν από τον καθιερωμένο τρόπο λειτουργίας τους, με την... κάμπια των πεύκων. Επειδή ακριβώς η μία κάμπια μένει πάντα προσκολλημένη στην ουρά της προηγούμενης, αν οι κάμπιες βρεθούν να κινούνται σε κλειστό κύκλο, θα πρέπει πρώτα να πεθάνουν κάποιες κάμπιες από εξάντληση, και μετά να σπάσει ο (φαύλος) κύκλος και να απελευθερωθούν οι υπόλοιπες προς αναζήτηση της τροφής τους, ακόμα κι αν αυτή βρίσκεται σε απόσταση εκατοστών.
Χαρακτηριστικό ήταν το ερώτημα που έθεσε ο Χρήστος Γκίνης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Euroco, σχετικά με το πότε αντιλαμβανόμαστε, ως επιχειρήσεις, ότι πρέπει να «σπάσουμε» τον κύκλο.
Με σύνθημα το «θέστε υπό αμφισβήτηση όλα όσα κάνετε», ο Tim Hurson παρουσίασε τέσσερις αρχές που οδηγούν σε καινοτομία. Μεταξύ αυτών και η αρχή «Το αδύνατο είναι μόνο η αφετηρία», την οποία ο Hurson εξήγησε μέσα από το παράδειγμα ενός διάσημου ινδού οφθαλμίατρου-χειρουργού. Ο γιατρός αυτός, αντιμέτωπος με τις αντίξοες συνθήκες του συστήματος υγείας της Ινδίας, αναζητούσε έναν τρόπο για να μπορεί να εκτελεί περισσότερες επεμβάσεις καταρράκτη και να εξυπηρετεί μεγαλύτερο αριθμό πασχόντων.
Αντλώντας έμπνευση από τους αγώνες σκακιού, όπου ένας έμπειρος σκακιστής παίζει ταυτόχρονα με 12 αντιπάλους, δημιούργησε ένα πρότυπο χειρουργείο όπου είναι σε θέση να εκτελεί ταυτόχρονα 12 επεμβάσεις καταρράκτη. Η οφθαλμολογική αυτή κλινική, η οποία ως όραμα έδειχνε απολύτως ανέφικτη, θεωρείται σήμερα η καλύτερη παγκοσμίως.
Ένα κρίσιμο ερώτημα που τέθηκε στο πάνελ καινοτομίας, το οποίο συντόνισε ο Βασίλης Τακάς, Πρόεδρος της Τhermi Ventures, αφορά στο σημείο από το οποίο πρέπει να ξεκινά η καινοτομία στη σύγχρονη επιχείρηση.
Σύμφωνα με τον Hurson, η αλλαγή θα πρέπει να έρχεται «από την κορυφή». Η διοίκηση θα πρέπει να ενθαρρύνει την έκφραση προτάσεων για καινοτομία σε όλα τα κλιμάκια, να είναι ανεκτική απέναντι στα λάθη που αναπόφευκτα θα προκύψουν και να αποκτά εμπειρία ξεκινώντας με μικρά έργα καινοτομίας. Σε εποχές ύφεσης, η μείωση κόστους από μόνη της δεν αρκεί, όπως επεσήμανε ο Ντίμης Μιχαηλίδης, Visiting Lecturer, Cyprus International Institute of Management, Συγγραφέας του «The Art of Innovation» και Διευθύνων Σύμβουλος της Performa Consulting.
Προκειμένου η σύγχρονη επιχείρηση να παραμείνει ανταγωνιστική, θα πρέπει να φροντίζει παράλληλα και να μειώνει τα κόστη της, αλλά και να καινοτομεί. Άλλωστε, ως καινοτομία ορίζεται μια νέα ιδέα η οποία αποδεικνύει την αξία της στην πράξη, όπως σχολίασε ο Αθανάσιος Παπαπαναγιώτου, Διευθύνων Σύμβουλος της Dromeas. Το πάνελ δεν στάθηκε μόνο στην ασυμβατότητα μεταξύ του παρωχημένου ελληνικού θεσμικού περιβάλλοντος και της επιχειρησιακής καινοτομίας.
Ο Νίκος Ευθυμιάδης, Πρόεδρος της Redestos Ευθυμιάδης Agrotechnology, πρότεινε ότι δυνατότητες για ανάπτυξη υπάρχουν στα σημεία όπου προκύπτουν συγκριτικά πλεονεκτήματα για την Ελλάδα. Σε εκείνα ακριβώς τα σημεία, θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις, με ιδιωτική πρωτοβουλία και με μακροπρόθεσμη στόχευση.
Στο ίδιο πνεύμα, ο Νίκος Κομνηνός, Εκτελεστικός Διευθυντής, Group Strategy & Marketing της ICAP, υποστήριξε ότι, σε τρία χρόνια από σήμερα, το 30-50% των εσόδων των ελληνικών επιχειρήσεων θα έρχονται από νέα προϊόντα και υπηρεσίες ή από νέες αγορές. Ο Ν. Κομνηνός συνέστησε λοιπόν στους σύνεδρους, να δημιουργήσουν νέα προϊόντα για την αγορά τους, να δραστηριοποιηθούν σε νέες αγορές και να προωθήσουν τα προϊόντα τους στο εξωτερικό.
«Don’t sell more, sell better»
Την ανάγκη για καινοτομία και στη διεύθυνση πωλήσεων επεσήμανε ο LaVon Koerner, Διευθύνων Σύμβουλος, Revenue Storm και βραβευμένος εκπαιδευτής μεθοδολογίας πωλήσεων. Το ζητούμενο σήμερα δεν είναι να πουλά κανείς ούτε καλύτερα ούτε περισσότερο, αλλά διαφορετικά. Ο Koerner προσέθεσε ότι όλες οι επαναστάσεις ξεκινούν από το «πεδίο της μάχης» και φτάνουν στη συνέχεια και στο «παλάτι».
Η διεύθυνση πωλήσεων, η οποία αντιπροσωπεύει το κομμάτι της επιχείρησης που βρίσκεται πιο κοντά στον πελάτη, είναι εκείνη η οποία θα πρέπει να εισηγείται προτάσεις καινοτομίας. Ο Koerner παρουσίασε ένα μοντέλο το οποίο διαχωρίζει τους πιθανούς τύπους των πωλήσεων σε τέσσερις κατηγορίες ανάλογα με τον βαθμό και τη στρατηγική τους σημασία.
Το αντικείμενο της πώλησης μπορεί να είναι ένα προϊόν, μία διαδικασία, μία πρόταση αξίας ή, τέλος, μια στρατηγική συνεργασία. Αναλύοντας το μοντέλο αυτό ως προς το «τι πουλάω», «πώς το πουλάω» και «πώς με αντιλαμβάνεται ο πελάτης μου», ο Koerner έβαλε τους σύνεδρους σε διαδικασία προβληματισμού σχετικά με το πώς μπορούν να ανέβουν τουλάχιστον στο «επόμενο επίπεδο», όσον αφορά στο είδος πώλησης που κάνουν.
Πληροφορική και ευελιξία
Για την αλλαγή αλλά και την αξία που μπορεί να φέρει η πληροφορική σε έναν οργανισμό αναφέρθηκε, στο πλαίσιο της ομιλίας του, ο Patrick Gray, συγγραφέας και Πρόεδρος της εταιρείας συμβούλων στρατηγικής για την πληροφορική, Prevoyance Group. Αφού αναγνώρισε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει αυτήν την περίοδο ολόκληρος ο επιχειρηματικός κόσμος και ειδικότερα οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, υποστήριξε ότι το «κλειδί» είναι η ευελιξία.
«Αν και δεν μπορεί κάποιος να προβλέψει τι θα γίνει αύριο, μπορείτε να "χτίσετε" έναν οργανισμό που θα είναι σε θέση να αντιδράσει γρήγορα σε οποιαδήποτε αλλαγή», εξήγησε και επισήμανε ότι όλες οι επιχειρήσεις χρειάζονται την πληροφορική προκειμένου να αυξήσουν την παραγωγικότητα, να κάνουν οικονομικές αλλά και προβλέψεις πωλήσεων, να επεκταθούν σε άλλες αγορές και να συμμορφωθούν με το κανονιστικό πλαίσιο.
Ωστόσο, ο P. Gray τόνισε ότι από μόνη της η τεχνολογία δεν μπορεί να φτιάξει μια δυσλειτουργική διαδικασία, έναν «προβληματικό» οργανισμό ή να βελτιώσει την απόδοση ενός εργαζόμενου.
Ο Γιώργος Τσακνάκης, Διευθυντής Πληροφορικής της Alfa Wood-Shelman παρουσίασε το case study της εταιρείας, αναφορικά με την εγκατάσταση ολοκληρωμένου επιχειρηματικού λογισμικού. Με στρατηγικούς στόχους τη βελτιστοποίηση της ευελιξίας, της οργάνωσης, της επικοινωνίας, του κόστους και της διασποράς της πληροφορίας, καθώς και την ενίσχυση της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας, η εταιρεία επέλεξε την Entersoft Business Suit.
Σύμφωνα με τον Γ. Τσακνάκη με το συγκεκριμένο λογισμικό κατόρθωσαν, μεταξύ άλλων, να μειώσουν τα διαχειριστικά κόστη, να διευκολύνουν την επικοινωνία των περισσότερων από 200 εργαζομένων τους, να αναβαθμίσουν την εξυπηρέτηση του πελάτη και να ενισχύσουν θετικά την εικόνα του ομίλου.
Διαχείριση στρατηγικής αλλαγής
Ο Βασίλης Παπαδάκης, Καθηγητής και Πρόεδρος του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αναφέρθηκε στις αλλαγές που συμβαίνουν και πώς αυτές αντιμετωπίζονται από το περιβάλλον των επιχειρήσεων. Για την ακρίβεια ανέλυσε έναν δωδεκάλογο επιβίωσης για τη διαχείριση των στρατηγικών αλλαγών σε περιόδους κρίσης.
Ανάμεσα στα άλλα, αναφέρθηκε στη δημιουργία της κατάλληλης ηγετικής ομάδας, στην ανάπτυξη οράματος για το μέλλον και στρατηγικής για την επιβίωση, επικοινωνία του οράματος και έμφαση στο εσωτερικό περιβάλλον, ιδιαίτερα στην ανάπτυξη των ανθρώπινων πόρων. «Όλοι οι Μάνατζερ είναι καλοί σε περιόδους ανάπτυξης. Όμως οι πραγματικά καλοί Μάνατζερ, φαίνονται στην κρίση» τόνισε ο Β. Παπαδάκης.
Στο πάνελ συζήτησης που ακολούθησε, ο Νίκος Ευθυμιάδης, Πρόεδρος της Redestos Ευθυμιάδης Agrotechnology, επισήμανε ότι σήμερα περισσότερο από ποτέ οι επιχειρήσεις πρέπει να ανασυνταχθούν.
Ο Κωνσταντίνος Κουκούντζος, Γενικός Διευθυντής της Kleeman Hellas προέτρεψε τις επιχειρήσεις να δουλεύουν πιο έξυπνα. «Πρέπει να πιστέψουμε ότι μπορούμε να ξεπεράσουμε την κρίση» εξήγησε και συνέχισε: «Ξεχνάμε την έννοια του όρου "πίστη", που σημαίνει δεν χρειάζομαι αποδείξεις για να πιστέψω κάτι».
Ο Ιωάννης Δούφος, Πρόεδρος της Logismos αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα της πληροφορικής ιδιαίτερα στη σύγχρονη πραγματικότητα. «Σκεφτείτε διαφορετικά και η πληροφορική μπορεί να σας βοηθήσει να πετύχετε τους στόχους σας».
Τάσεις σε επίπεδο Μάρκετινγκ και HR
Ο Γιώργος Κώτσαλος, Αναπληρωτής Διευθυντής Πωλήσεων Ομαδικών Ασφαλίσεων της MetLife Alico, επεσήμανε ως ανερχόμενη τάση στο επιχειρησιακό τοπίο, τη στήριξη και ανταμοιβή του ανθρώπινου δυναμικού μέσα από προγράμματα ομαδικών ασφαλίσεων (αύξηση κατά 18%) και συνταξιοδοτικών ασφαλίσεων (αύξηση κατά 40%).
O Απόστολος Ανδριανάκος, Γενικός Διευθυντής της Ελληνικής Εταιρείας Διαδικτύου, επεσήμανε ότι η σύγχρονη επιχείρηση θα πρέπει να αντισταθεί στον πειρασμό να αγοράσει φτηνό «facebook με το κιλό» και να ακολουθήσει μια μελετημένη στρατηγική -με επίκεντρο πάντα την εταιρική της ιστοσελίδα.
Στο ίδιο πνεύμα και ο Αθανάσιος Ράπτης, Area Manager Β. Ελλάδος της Χρυσός Οδηγός, μίλησε για τον ίδιο τον Χρυσό Οδηγό ως παράδειγμα ολοκληρωμένης επικοινωνίας μέσα από πολλαπλές πλατφόρμες (internet, έντυπο και mobile).
Jacques Santer: «Κρίση σημαίνει απόφαση»
«Το ευρωομόλογο είναι απαραίτητη λύση για τις επενδύσεις, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και τη βιώσιμη ανάπτυξη» δήλωσε ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Jacques Santer.
Ο ίδιος τόνισε ότι η Ευρώπη δεν πρόκειται να αφήσει την Ελλάδα, ωστόσο η χώρα μας θα πρέπει να εφαρμόσει τα όσα έχουν συμφωνηθεί. «Δεν μπορούμε να φανταστούμε μια Ευρώπη χωρίς την Ελλάδα ή την Ιταλία», σημείωσε χαρακτηριστικά. Επίσης, ο πρώην πρωθυπουργός του Λουξεμβούργου σημείωσε ότι αν το ευρώ διασπαστεί θα προκαλέσει σειρά νέων απειλών.
«Το ερώτημα είναι αν θα μπορέσουμε να υποστηρίξουμε την πολιτική και δημοσιονομική ενοποίηση. Χρειαζόμαστε περισσότερη Ευρώπη και όχι λιγότερη Ευρώπη», υπογράμμισε ο πρώην πρόεδρος. Απευθυνόμενος σε όλους του Έλληνες, ο J. Santer είπε ότι η λέξη «κρίση» σημαίνει «απόφαση», τονίζοντας ότι πρέπει να ληφθούν οι αποφάσεις για να λυθεί το δύσκολο «σταυρόλεξο».
Ισαβέλλα Ζαμπετάκη
thessaloniki-business.boussiasconferences.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου