«Εμπειροι» με… προϋπηρεσία που ξεπερνά τα τρία χρόνια για τους μισούς από αυτούς είναι οι περισσότεροι Ελληνες χρήστες των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης (facebook κ.λπ.). Αυτό προκύπτει από την πανελλήνια έρευνα του εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για τη «Στάση, αξιοποίηση και εμπιστοσύνη των Ελλήνων στα social media».
Συγκεκριμένα, το 68% των Ελλήνων επισκέπτεται σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και το 60% blogs και forums, ενώ ένας στους δύο αναζητεί πληροφορίες σε σελίδες με reviews (αξιολογήσεις προϊόντων και υπηρεσιών από άλλους χρήστες).
Ωστόσο, παρόλο που οι Ελληνες εμφανίζονται να χρησιμοποιούν το σύνολο των social media, ιδιαίτερα ενεργοί και δραστήριοι είναι μόνο στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης με τον έναν στους δύο να δημοσιεύει σχόλια συχνά. Τα ποσοστά είναι εντελώς διαφορετικά στα blogs όπου σχόλια αφήνει ο ένας στους πέντε και στις σελίδες με αξιολογήσεις χρηστών όπου ενεργή συμμετοχή έχει ο ένας στους δέκα.
Πίσω από τα υψηλά ποσοστά συμμετοχής στα κοινωνικά δίκτυα βρίσκεται η κουλτούρα του Ελληνα, σημειώνουν οι ερευνητές: «Η εξοικείωση είναι μεγαλύτερη με τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, οι οποίες επιπροσθέτως έχουν ως κύριο ρόλο την κοινωνικοποίηση των χρηστών -στοιχείο που σχετίζεται με την ελληνική κουλτούρα- και όχι την ενημέρωσή τους για ένα συγκεκριμένο θέμα».
Ως προς τους λόγους για τους οποίους χρησιμοποιούν οι Ελληνες τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, οι σημαντικότεροι είναι η επικοινωνία με την οικογένεια και φίλους (37%), η διασκέδαση (32%) και για να μοιραστούν φωτογραφίες και βίντεο (28%).
Οσον αφορά στις ηλικίες των χρηστών, από 14 έως 26 ετών δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το facebook καθημερινά σε ποσοστό πάνω από 60%, ενώ από τα 34 και πάνω η χρήση του facebook περιορίζεται σε λίγες φορές την εβδομάδα.
Διστακτικοί
Παρά την εξοικείωσή τους με τα δίκτυα, πάντως, μόλις ένας στους τέσσερις δοκιμάζει τις καινούργιες εφαρμογές του facebook.
Οι χρήστες επίσης σε σημαντικό ποσοστό (ένας στους τρεις) τα θεωρούν σημαντικό εργαλείο της εποχής μας για ψηφιακή πληροφόρηση, επικοινωνία, διασκέδαση και συναλλαγές.
Οι μισοί, πάντως, έχουν στο προφίλ τους πάνω από εκατό φίλους.
Ωστόσο το 45% δηλώνει ότι γνωρίζει προσωπικά μέχρι το 50% των «φίλων» του.
Καχύποπτοι οι χρήστες.
e-πικοινωνούν, αλλά δεν e-μπιστεύονται
Μπορεί να συνδέονται καθημερινά και μάλιστα για αρκετές ώρες την ημέρα, να δημοσιεύουν συχνά σχόλια και να ανεβάζουν» φωτογραφίες και βίντεο, ωστόσο οι περισσότεροι εμφανίζονται… καχύποπτοι για τα social media (facebook, κλπ).
Πρόκειται για ένα ακόμα… ελληνικό παράδοξο, το οποίο προκύπτει από την έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών αποδεικνύοντας ότι η συχνή χρήση δε γεννά και… εμπιστοσύνη. Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν ακόμα και συχνοί χρήστες ερωτώνται για την εμπιστοσύνη που δείχνουν στα διαφορετικά social media, τα αποτελέσματα αντιστρέφονται. Ετσι, το 43% λέει ότι δείχνει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε σελίδες αξιολόγησης προϊόντων και υπηρεσιών από χρήστες (reviews), με τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης να κερδίζουν την εμπιστοσύνη μόνο του 16% των χρηστών.
Σύμφωνα με την έρευνα, αυτό οφείλεται και σε μια σειρά πρόσφατων περιστατικών κακόβουλης χρήσης των δικτύων.
Αντίθετα, η υψηλή εμπιστοσύνη στα reviews εξηγείται από το γεγονός ότι τα σχόλια (posts) τα οποία υπάρχουν σ΄αυτά, έχουν αναρτηθεί από άτομα τα οποία έχουν ήδη αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα και εκφράζουν την προσωπική τους εμπειρία.
Η αξία της προσωπικής εμπειρίας εμφανίζεται… ανίκητη και στον κυβερνοχώρο κατέχοντας την πρώτη θέση στην εμπιστοσύνη των χρηστών ενώ την ίδια στιγμή όλο και περισσότερες επιχειρήσεις δίνουν τη δυνατότητα στους online πελάτες τους να αξιολογούν δημοσίως τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.
Νέες ιδέες στο δίκτυο
Οι Eλληνες χρήστες των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης, αν και ολοένα αυξάνονται, παραμένουν οι πιο καχύποπτοι και αυτό είναι κάτι που προκύπτει από όλες τις σχετικές έρευνες.
Το ενδιαφέρον είναι ότι, αν και φαίνεται να έχουν τις περισσότερες αναστολές συγκριτικά με άλλους ευρωπαϊκούς λαούς – ιδιαίτερα σε θέματα ηλεκτρονικού εμπορίου είναι απόλυτα κοινωνικά όντα και αυτό εξηγεί τη μαζική συμμετοχή τους στα κοινωνικά δίκτυα.
Την ίδια στιγμή -κυρίως οι νέοι- έχουν πολλούς «φίλους» στα προφίλ τους τους οποίους δεν γνωρίζουν προσωπικά. Γεγονός είναι, πάντως, ότι τον τελευταίο καιρό τα social media έχουν ξεφύγει από την απλή χρήση της κοινωνικοποίησης και πλέον αξιοποιούν διαφορετικές ιδέες όλο και περισσότερο.
Οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης στη χώρα μας, πέρα από την αρχική χρήση για πληροφόρηση και επικοινωνία, αξιοποιούνται πλέον ευρέως και στις συναλλαγές για εμπορικούς σκοπούς.
Οι επιχειρήσεις τις χρησιμοποιούν για στοχευμένη προώθηση και οι καταναλωτές για ανταλλαγή απόψεων, αξιολόγηση και κριτική των υπηρεσιών και απόφαση αγοράς.
Γ. ΔΟΥΚΙΔΗΣ Καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) και υπεύθυνος της έρευνας για τα social media.
social-net.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου