Οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών καταστημάτων στο Facebook για την πλειοψηφία των μεγάλων retail brands δεν πήγαν καθόλου καλά το 2011. Βάσει των πρόσφατων στοιχείων που παρουσιάστηκαν στο Bloomberg πολλές από τις μεγάλες φίρμες που δημιούργησαν ηλεκτρονικά καταστήματα στο Facebook αναγκάστηκαν να «κατεβάσουν ρολά» αρκετά σύντομα μια και τα αποτελέσματα ήταν αποκαρδιωτικά.
Τον περασμένο Απρίλιο (2011) η Gamestop Corp. - εταιρεία λιανικής πώλησης παιχνιδιών βίντεο - άνοιξε ένα κατάστημα στο Facebook για να πωλήσει μεταξύ των 3,5 εκατομμυρίων «οπαδών» της . Έξι μήνες αργότερα, το κατάστημα έκλεισε. Η Gap, η οποία έχει 5,6 εκατομμύρια οπαδούς στο Facebook άνοιξε το 2011 Facebook e-shop και διέκοψε την λειτουργία του λίγους μήνες αργότερα. Σύμφωνα με δήλωση της εκπροσώπου της εταιρείας Liz Nunan, η GAP ανακάλυψε μέσα από το αποτυχημένο εγχείρημα ότι οι πελάτες της προτιμούν τα ψώνια από το δικό της e-Shop.Το ίδιο αποτέλεσμα είχαν και οι προσπάθειες των JC Penney και Nordstrom.
Τα παραπάνω στοιχεία επιβεβαιώνουν το report της Forrester "Will Facebook Ever Drive eCommerce?", στο οποίο οι προσπάθειες των εταιρειών λιανικής για online πωλήσεις μέσα από το Facebook αντιμετωπίζονται με ιδιαίτερο σκεπτικισμό:
« Παρά το γεγονός ότι εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο έχουν λογαριασμούς στο Facebook, η ικανότητα του κοινωνικού δικτύου να δημιουργήσει πωλήσεις για τις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου παραμένει άπιαστο όνειρο. Επαγγελματίες του ηλεκτρονικού επιχειρείν στον τομέα της λιανικής αναφέρουν συλλογικά μικρό άμεσο ή έμμεσο όφελος από το Facebook. Τα κοινωνικά δίκτυα συνολικά υπολείπονται ιδιαίτερα των δημοφιλών μέσων online marketing όπως οι μηχανές αναζήτησης και το email. Για ορισμένες εταιρείες το Facebook φαίνεται να βοηθά στο branding και την επικοινωνία, αλλά για τις περισσότερες εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου το Facebook φαντάζει απίθανο να συσχετιστεί άμεσα με βραχυπρόθεσμες πωλήσεις» Sucharita Mulpuru - Forrester
Απ’ ότι φαίνεται η γη της επαγγελίας για το F-Commerce (Facebook Commerce σε αντιστοιχία με το e-Commerce) είναι ακόμα μακριά. Πολλές από τις μεγάλες φίρμες λιανικής ενθαρρυμένες από τα οφέλη που διαπίστωσαν με την δυναμική παρουσία τους στο Facebook στον τομέα του marketing, όπως ήταν λογικό θέλησαν να κεφαλαιοποιήσουν κάνοντας ένα βήμα μπροστά. Δημιούργησαν λοιπόν Facebook e-Shops για την απευθείας πώληση των προϊόντων τους μέσα από το δίκτυο του Facebook.Τα αποτελέσματα όμως διέψευσαν γρήγορα τις όποιες μεγαλόπνοες προσδοκίες. Αυτό που φαίνεται λογικό και δουλεύει στη περίπτωση του e-Commerce (ηλεκτρονικό εμπόριο) δεν φαίνεται προς το παρόν τουλάχιστον να δουλεύει και τόσο καλά στα social media. Με βάση την εμπειρία μας και τις έρευνες αρκετών eCommerce αναλυτών οι βασικές αιτίες πίσω απ’ αυτό το «παράδοξο» είναι οι ακόλουθες:
Shopping experience
Η χρηστική εμπειρία για την μεγάλη πλειοψηφία των Facebook e-shops αποδείχθηκε κατώτερη του αναμενόμενου. Η αργή ταχύτητα και οι καθυστερήσεις στην εμφάνιση των σελίδων, η ανεπαρκής πλοήγηση, η μέτρια ή ανύπαρκτη ορισμένες φορές αναζήτηση, ο περιορισμένος χώρος προβολής των προϊόντων, είναι ορισμένα μόνο από τα προβλήματα χρηστικότητας που αντιμετώπισαν όσοι δοκίμασαν να κάνουν online shopping στο Facebook.Εμπιστευτικότητα – προσωπικά δεδομένα
Μια πρόσφατη έρευνα της JWT που διεξήχθη στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο διαπίστωσε ότι σχεδόν οκτώ στους δέκα ερωτηθέντες ανησυχούν για τα την εμπιστευτικότητα των προσωπικών τους δεδομένων κατά τη διαδικασία αγορών άμεσα στο Facebook. Τα τρία τέταρτα δήλωσαν ότι πιστεύουν πως το Facebook δεν είναι αρκετά ασφαλείς ώστε να κάνουν τις αγορές τους.Facebook Advertising
Οι διαφημίσεις αποτελούν ένα σημαντικό πρόβλημα για τα Facebook e-shops. Ανεξάρτητα το πώς θα δομήσεις ή θα σχεδιάσεις το ηλεκτρονικό σου κατάστημα στο Facebook οι επισκέπτες σου αποτελούν στόχο των διαφημίσεων που εμφανίζονται χωρίς να έχεις καμία δυνατότητα παρέμβασης. Σκεφτείτε τους πελάτες σας την στιγμή που έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία check-out να εγκαταλείπουν το ηλεκτρονικό σας κατάστημα γιατί έκαναν click στο διαφημιστικό μήνυμα κάποιου ανταγωνιστή σας.Το socializing δεν συνεπάγεται shopping
Ο βασικός λόγος που χρησιμοποιούμε τα κοινωνικά δίκτυα είναι το socializing και όχι τα ψώνια. Όταν θέλουμε να κάνουμε έρευνα αγοράς, να συγκρίνουμε προϊόντα και να αγοράσουμε online, οι πιθανότητες να χρησιμοποιήσουμε το Facebook είναι απειροελάχιστες. Το Facebook και γενικότερα τα κοινωνικά δίκτυα έχουν ελάχιστη επίδραση στις αποφάσεις μας σε ότι αφορά τις αγορές μας στο διαδίκτυο. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα αποτελέσματα της έρευναs της Goldman Sachs κατά την οποία οι πλειοψηφία των καταναλωτών (31%) χρησιμοποιούν τις μηχανές αναζήτησης σαν πρώτο βήμα στη διαδικασία online shopping.«Υπήρξε η προσδοκία ότι το Facebook θα μετατραπεί σε ένα νέο προορισμό, ένα κατάστημα, ένα μέρος όπου οι άνθρωποι θα ψωνίσουν. Αυτό όμως μοιάζει σαν να προσπαθείς να πουλήσεις σε ανθρώπους που βρίσκονται παρέα με τους φίλους τους στο μπαρ.» Sucharita Mulpuru – Forrester
Συμπεράσματα
Τα αρνητικά αποτελέσματα που αναφέραμε φαίνεται πως δεν έχουν αλλάξει την άποψη πολλών marketing experts σχετικά με τις προοπτικές του Facebook στον τομέα των online πωλήσεων λιανικής. Ούτως ή άλλως μπορεί η διαδικασία πωλήσεων να μην «δένει» στο κοινωνικό μοντέλο αλλά σίγουρα η διαδικασία προώθησης και προβολής δείχνει πως για πολλές επιχειρήσεις αποδίδει αρκετά ικανοποιητικά. Άλλωστε, ποιος θα μπορούσε να αγνοήσει μία τεράστια κοινότητα οκτακοσίων και πλέον εκατομμυρίων χρηστών.Θεωρούμε πως το eCommerce πλέον αποτελεί μια πολυκάναλη διαδικασία τουλάχιστον σε ότι αφορά το marketing. Οι επιχειρήσεις ανάλογα με το είδος τους και το κοινό τους είναι «υποχρεωμένες» να έχουν μια πιο ολοκληρωμένη παρουσία στα κατάλληλα social networks.
www.synergic.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου