Πάρα πολύς ντόρος γίνεται τα τελευταία χρόνια σχετικά με τις διαφορές του marketing και των δημοσίων σχέσεων. Σήμερα θα αναλύσουμε αυτήν την τόσο ιδιαίτερη σχέση:
Η σχέση μεταξύ Marketing και Δημοσίων Σχέσεων
Οι δημόσιες σχέσεις και το marketing είναι σαν ξαδέλφια: η σχέση τους είναι προφανής, αλλά ο βαθμός να προσδιοριστεί με τη μία είναι δύσκολος. Συνήθως η ανάγνωση ενός άρθρου σχετικά με το marketing ή το PR αφήνει την εντύπωση ότι και οι δυο τους είναι απολύτως απαραίτητοι για τις επιχειρήσεις, αλλά τα καθήκοντά τους και η διαφορές μεταξύ τους παραμένουν ασαφείς. Στην πραγματικότητα, δεν είναι σαφές ακόμα και αν πρόκειται για διαφορετικούς κλάδους, ή ο ένας από αυτούς είναι μέρος του άλλου(Το marketing περιλαμβάνεται στα εργαλεία των δημοσίων σχέσεων). Είναι δύσκολο να καταλάβουμε ποιον ειδικό να προσλάβουμε, για ένα προϊόν που χρειάζεται προώθηση. Να προσληφθεί ένας ειδικός του marketing ή των δημοσίων σχέσεων; Ή μήπως και οι δύο θα πρέπει να προσληφθούν επειδή μόνο ο ένας δεν θα είναι αρκετός; Και μισθωθούν και οι δύο , θα λειτουργούν ανεξάρτητα ή θα συνεργαστούνε; Και είναι πιθανό ότι θα αρχίσει να παρεμβαίνει ο ένας στην δουλειά του άλλου; Έτσι, υπάρχουν πολλές ερωτήσεις, αλλά για να απαντηθούν αυτές οι ας ξεκαθαρίσουμε πρώτα την διαφορά μεταξύ του marketing και των δημοσίων σχέσεων, γιατί πλέον σήμερα είναι τα απαραίτητα εργαλεία για κάθε εταιρεία που θέλει να ενημερώσει τους πελάτες τις για το προϊόν ή της υπηρεσίες της και η εξασφάλιση της βέλτιστης χρήσης τους θα σας οδηγήσει στην επιτυχία.Τι είναι το marketing
Συναντάμε σχετικά άρθρα εδώ και εκεί σε εφημερίδες, περιοδικά, στο διαδίκτυο, μερικές φορές ακόμα και στην καθημερινή μας ζωή. Υπάρχουν αρκετές εκατοντάδες ορισμοί σχετικά με το marketing Ορισμένοι αναλυτές είναι της γνώμης ότι στις μέρες μας η ουσία του marketing δεν είναι η εξυπηρέτηση των πελατών όπως παλαιότερα, αλλά η κατατρόπωση των αντίπαλων επιχειρήσεων. Αλλά, ο κλασικό ορισμός υποστηρίζει μια άλλη οπτική γωνία. Ο Philip Kotler, ένας από τους μεγαλύτερους εμπειρογνώμονες του κόσμου σχετικά με τη στρατηγική και την πρακτική του marketing, αναφέρει ότι: «Marketing είναι η επιστήμη και η τέχνη της εξερεύνησης και της δημιουργίας και σαν στόχο έχει την μεγιστοποίηση της ικανοποίησης των αναγκών της αγοράς-στόχου με απώτερο σκοπό το κέρδος». Ο πιο περιεκτικός ορισμός, κατά τη γνώμη μου, δόθηκε από την American Marketing Association (AMA): «Το marketing είναι μια οργανωτική λειτουργία και ένα σύνολο διεργασιών -τιμολόγησης, προώθησης και διανομής των ιδεών, των προϊόντων και των υπηρεσιών, με σκοπό τη δημιουργία συναλλαγής και ικανοποιώντας , τόσο τις ατομικές όσο και της επιχειρησιακές επιδιώξεις».
Τι είναι οι δημόσιες σχέσεις
PR (συντομογραφία για τις δημόσιες σχέσεις) είναι ένα σύνολο ενεργειών που αποσκοπούν στην προώθηση ενός ανθρώπου, μίας εταιρείας ή ενός οργανισμού , με βάση την ενημέρωση του κοινού και των συνεργαζόμενων με το PR. Ένας από τους πιο δημοφιλής ορισμούς δόθηκε από τον Sam Black, πρώην Πρόεδρος του Συνδέσμου Δημοσίων Σχέσεων: “Δημόσιες σχέσεις είναι η τέχνη και η επιστήμη για την επίτευξη αρμονίας μέσω της αμοιβαίας κατανόησης, με βάση την αλήθεια και την πλήρη επίγνωση των πληροφοριών”. Ο ορισμός, ο οποίος αντανακλά την ουσία του PR: «Δημόσιες Σχέσεις είναι η τεχνική και η κοινωνική επιστήμη που αναλύει τις τάσεις, προβλέπει τις συνέπειες τους, συμβουλεύει τους ηγέτες των επιχειρήσεων και εφαρμόζει προγράμματα που εξυπηρετούν τόσο τα συμφέροντα των επιχειρήσεων ή των οργανισμών όσο και τα συμφέροντα του κοινού”. Αν συγκρίνουμε τους παραπάνω ορισμούς, είναι εύκολο να παρατηρήσετε ότι υπάρχει μια σύνδεση μεταξύ δημοσίων σχέσεων και marketing, καθώς και οι δύο τους ασχολούνται με την πληροφοριακό επιρροή σε έναν πελάτη. Για να καταλάβουμε καλύτερα, ας ορίσουμε τα καθήκοντα και τους στόχους του marketing και των δημοσίων σχέσεων.
Στόχοι και καθήκοντα του Marketing
Συγγράμματα καθορίζουν τους στόχους του marketing, όπως είναι η μεγαλύτερη κατανάλωση, η μεγαλύτερη ικανοποίηση των καταναλωτών και η ευρύτερη επιλογή. Τα καθήκοντα του marketing περιλαμβάνουν την έρευνα, την ανάλυση και την εκτίμηση των αναγκών των πραγματικών και δυνητικών καταναλωτών, την υποστήριξη της ανάπτυξης των νέων προϊόντων και υπηρεσιών, αναλύοντας την κατάσταση και την ανάπτυξη των αγορών, την ανάπτυξη της πολιτικής της τιμολόγησης ,των πωλήσεων, και ούτω καθεξής. Τα καθήκοντα που εκτελούνται κατά τη διάρκεια της διαδικασίας του marketing, η οποία περιλαμβάνει τα εξής στάδια: ανάλυση της αγοράς των ευκαιριών, στοχοποίηση αγοράς, ανάπτυξη ενός προϊόντος ή μίας υπηρεσίας και η προώθηση. Έτσι, οι μελέτες του marketing γίνονται για τη ζήτηση συγκεκριμένου προϊόντος ή υπηρεσίας και τις ευκαιρίες για την προώθηση των πωλήσεων και την ενθάρρυνση των καταναλωτών.
Στόχοι και των αρμοδιοτήτων των δημοσίων σχέσεων
Οι δημόσιες σχέσεις, αποσκοπούν στη δημιουργία μιας θετικής εικόνας του οργανισμού και την πρόληψη της εξάπλωσης δυσμενών φημών και πληροφοριών. Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για να διαχειριστούν την κοινή γνώμη μπορούν επίσης να θεωρηθούν τα τρία κύρια μέρη του PR. Αυτά είναι:
Προώθηση, πράγμα που σημαίνει δραστηριότητες που αποσκοπούν στη δημιουργία και την ενθάρρυνση του ενδιαφέροντος για ένα πρόσωπο, ένα προϊόν ή μια οργάνωση.
Lobbying, που είναι υπεύθυνο για την δημιουργία και την υποστήριξη των σχέσεων μεταξύ των ομάδων συμφερόντων και της κυβέρνησης, προκειμένου να επηρεάσουν τις νομοθετικές και κοινωνικές καταστάσεις που διέπουν τις διαδικασίες.
Media relations –Η δημιουργία σχέσεων με τα media περιλαμβάνει την παραγωγή ενημερωτικών άρθρων για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, την οργάνωση και υποστήριξη των μέσων ενημέρωσης για τις διάφορες εκστρατείες, κάνοντας τις ειδήσεις να επιστήσουν την προσοχή των μέσων ενημέρωσης.
Δημιουργία σχέσεων με το κοινό-Αναπόσπαστό κομμάτι των δημοσίων σχέσεων είναι το να χτίσουν σχέσεις σε μία εταιρεία ή ένα brand με το κοινό, με απώτερο στόχο την δημιουργία εμπιστοσύνης.
Τέλος η διαφήμιση η οποία υπάρχει τόσο στο μείγμα προβολής και επικοινωνίας του marketing όσο και στις δημόσιες σχέσεις και είναι η διαδικασία γνωστοποίησης και επηρεασμού του καταναλωτικού κοινού για ένα προϊόν ή μία υπηρεσία επί πληρωμή. Η διαφήμιση μπορεί να χρησιμοποιεί άλλοτε συγκινησιακά χαρακτηριστικά (επίκληση στο συναίσθημα) που συνδέουν τον χρήστη με την αγορά ή την χρήση του προϊόντος και άλλοτε λογικά χαρακτηριστικά (επίκληση στη λογική) όπως τεχνικά χαρακτηριστικά και πλεονεκτήματα του προϊόντος σε σχέση με τα ανταγωνιστικά.
Η σχέση μεταξύ των δημοσίων σχέσεων και του marketing
Λάβετε υπόψη ότι όλα τα εργαλεία των δημοσίων σχέσεων χρησιμοποιούνται με επιτυχία με σκοπό την επίτευξη των στόχων του marketing για την τόνωση της κατανάλωσης. Η καμπάνια των δημοσίων σχέσεων είναι απαραίτητη για τον προσδιορισμό της θέσης. Επίσης, αυξάνει τη δημοτικότητα ενός προϊόντος, που επηρεάζει τον πελάτη και που αυξάνει τον όγκο των πωλήσεων. Αυτό σημαίνει ότι το marketing είναι ένα από τα εργαλεία των δημοσίων σχέσεων. Ας επιστρέψετε όμως στην αρχή και συγκρίνετε τους ορισμούς: Το marketing έχει ως στόχο να χειραγωγήσει έναν πελάτη, ενώ ο στόχος των δημοσίων σχέσεων είναι να χειριστείτε την εικόνα της εταιρείας ή του brand. Όχι μόνο τα προϊόντα, αλλά και οι εταιρείες και τα άτομα χρειάζονται μια νέα εικόνα και σε αυτή την περίπτωση οι δημόσιες σχέσεις διαφέρουν, είναι καθαρά μια αυτόνομη άσκηση του επαγγέλματος. Ένα ακόμη ερώτημα είναι το πότε θα πρέπει κανείς να επιλέξει το PR και πότε το marketing. Κατά τα τελευταία είκοσι χρόνια η τιμή της εικόνας της εταιρείας έχει αυξηθεί και τώρα αποτελεί περίπου το 80% της συνολικής αξίας της εταιρείας. Ακόμα και μια μικρή αύξηση της τιμής καταλήγει να είναι γόητρο της εταιρείας και αποτελεί μια σημαντική αύξηση της αξίας των μετοχών. Μία θετική και σταθερή εικόνα μίας εταιρείας αποτελεί ένα σημαντικό άυλο περιουσιακό στοιχείο της. Και αυτή ακριβώς είναι η δουλειά μίας ομάδας δημοσίων σχέσεων: να δημιουργήσει την εικόνα της εταιρείας. Χρησιμοποιώντας το PR, μπορεί κανείς να διορθώσει την εικόνα του, πράγμα που δημιουργεί αμέσως το κέρδος. Βλέπουμε λοιπόν, ότι το marketing και οι δημόσιες σχέσεις είναι πολύ κοντά και συχνά γίνονται σύμμαχοι στο πεδίο της μάχης από το μυαλό των πελατών. Αυτός είναι ο λόγος που συχνά συγχέονται. Αλλά σε γενικές γραμμές, το marketing και οι δημόσιες σχέσεις είναι δύο ανεξάρτητες επιστήμες, εξίσου αναγκαία και σημαντική για τον καθένα που θέλει να αυξήσει τα κέρδη και την αποδοτικότητα της εταιρείας του.
WP Greet Box WordPress
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου