Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου 2011

2012: Δέκα επιχειρηματικά μοντέλα που ενδιαφέρουν την ελληνική αγορά

Φτάνοντας στο τέλος του 2011 και αναλύοντας τις τάσεις που διαμόρφωσαν την παγκόσμια αγορά του ηλεκτρονικού επιχειρείν στη χρονιά που μας πέρασε, θέλουμε να σας παρουσιάσουμε τα επιχειρηματικά μοντέλα που, κατά την άποψη μας, έχουν ενδιαφέρον να αναπτυχθούν σύντομα και στην ελληνική αγορά.



1. Abo-Commerce Το παραπάνω επιχειρηματικό μοντέλο, το οποίο βασίζεται σε συνδρομητικές υπηρεσίες έχει προκαλέσει το έντονο ενδιαφέρον των επιχειρηματιών και επενδυτών. Σε αυτό οι εγγραμμένοι χρήστες λαμβάνουν, με μικρό σχετικά κόστος, δείγματα προϊόντων τα οποία μπορεί να είναι από προϊόντα ομορφιάς (Birchbox και Glossybox), delicatessen (Foodzie), οικολογικά και οργανικά προϊόντα (Blissmobox), προϊόντα μόδας-κοσμηματόποϊας – ομορφιάς (Beachmint), ανδρικής μόδας (Trunkclub και Swagofthemonth), υποδήματα, τσάντες και αξεσουάρ (ShoeDazzle και Chicchickclub) μέχρι και παιδικές δραστηριότητες (Βabbaco). Δε χρειάζεται και πολλή φαντασία, για να σκεφτείς κάποιος και άλλες κατηγορίες προϊόντων που θα μπορούσε να αναπτύξει με το συνδρομητικό μοντέλο.

2. Υπηρεσίες παράδοσης
Το μοντέλο αυτό έχει βρει επιτυχή εφαρμογή με πολλαπλές μορφές, είτε ως υπηρεσία παράδοσης ετοίμου φαγητού, είτε ως υπηρεσία ταχυμεταφορών εγγράφων και δεμάτων. Έτσι για παράδειγμα, οι χρήστες του Delivery ή του Just Eat μπορούν να επιλέξουν το αγαπημένο τους κατάστημα, δίνοντας μόνο τον ταχυδρομικό κώδικα της περιοχής τους ή την ονομασία της οδού τους. Επιπλέον, έχουν τη δυνατότητα να παραγγείλουν το αγαπημένο τους φαγητό μέσω διαδικτύου ή μέσω του App του κινητού τηλεφώνου τους. Η πληρωμή γίνεται είτε με μετρητά κατά την παράδοση ή μέσω e-payments. Στη συνέχεια, οι καταναλωτές μπορούν να βαθμολογήσουν το κατάστημα από το οποίο έλαβαν το φαγητό. Αντίθετα, οι Postmates και Schutl έχουν αναπτύξει έξυπνες υπηρεσίες ταχυμεταφορών σε έγγραφα με γρήγορο και ασφαλή τρόπο. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να κάνουμε στη Schutl η οποία έχει αναπτύξει μια εξαιρετική υπηρεσία στην Αγγλία. Με αυτήν μπορείς να λάβεις το προϊόν το οποίο αγόρασες μέσω ενός συνεργαζόμενου ηλεκτρονικού καταστήματος μέσα σε 90 λεπτά ή να επιλέξεις το χρόνο παράδοσης και να παρακολουθήσεις τη διαδρομή παράδοσης της παραγγελίας σου ζωντανά στον υπολογιστή σου μέσω GPS.

3. Re-commerce
Πρόκειται για το επιχειρηματικό μοντέλο στο οποίο γίνεται η μεταπώληση μεταχειρισμένων προϊόντων. Έχει κινήσει το ενδιαφέρον πολλών νέων παικτών πέρα αυτών του Ebay και της Amazon. Μέσω αυτού του μοντέλου, οι διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως της Gazelle, Abundatrade, Momox, Rebuy και Zonzoo, καταβάλουν χρήματα για μεταχειρισμένα και εν μέρει ελαττωματικά προϊόντα, όπως βιβλία, κινητά τηλέφωνα, CD, φορητούς υπολογιστές και διάφορα άλλα αγαθά. Η επαναξιοποίησή τους μειώνει τη ζήτηση για πρώτες ύλες και ο ελαττωματικός εξοπλισμός δεν καταλήγει στους κάδους των απορριμμάτων, αλλά μεταφέρεται σε κατάλληλες εταιρείες ανακύκλωσης.

4. Shoppingclubs
Σε αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο αναφερθήκαμε στο τελευταίο άρθρο μας. Υπάρχουν αρκετά περιθώρια για εξειδικευμένες αγορές και για νέες ιδέες.

5. Crowdfunding
Ιδρυτές με ελπιδοφόρες ιδέες μπορούν να αποκτήσουν κεφάλαιο εκκίνησης έως και 100.000 ευρώ, μέσω της «διαδικτυακής μικροχρηματοδότησης» . Οι δανειστές είναι ιδιώτες που επενδύουν μικροποσά και ταυτίζονται με το επιχειρηματικό σχέδιο. Τέτοιες πλατφόρμες crowdfunding είναι της Kickstarter, της κυπριακής Startersfund που ξεκινάει τις δραστηριότητές της σύντομα, το Profounder, η Seedmatch, η Wiseed . Ακόμα, εξειδικευμένα portals, όπως είναι αυτό της Startnext, απευθύνονται κυρίως σε καλλιτέχνες και δημιουργικούς ανθρώπους. Κάποιες άλλες πλατφόρμες, όπως συμβαίνει με τις Smava, Zopa και Prosper απευθύνονται σε ιδιωτικά νοικοκυριά. H «peer to peer τραπεζική» δε δίνει μόνο μια διαφορετική ανθρώπινη διάσταση στις τραπεζικές συναλλαγές αλλά αφήνει ελεύθερο τον κάθε επενδυτή να αποφασίσει μόνος του ποιες ανάγκες των «συνανθρώπων του» θέλει να υποστηρίξει με τα χρήματά του. Οι επενδυτές μπορούν να δανείσουν ποσά των 500 ευρώ μέχρι και 25.000 €, επιλέγοντας το ύψος του ρίσκου που είναι διατεθειμένοι να αναλάβουν καθώς και το ύψος της απόδοση.

Startersfund
Η Startersfund λανσάρει την υπηρεσία της αρχές του 2012

6. Πλατφόρμες ενοικίασης
Το κοινωνικό διαδίκτυο επιτρέπει νέες μορφές αγορών που απευθύνονται «από άτομο σε άτομο». Σε αυτές, οι άνθρωποι μπορούν να συναλλάσσονται μεταξύ τους το πλεονασματικό απόθεμά τους μέσω χρονομετρικής μίσθωσης (time-sharing), το οποίο μπορεί να είναι είτε τα περιουσιακά στοιχεία τους είτε οι δεξιότητές τους. Πλατφόρμες, όπως η Airbnb , η Wimdu και η 9Flats που καταχωρούν και ενοικιάζουν διαμερίσματα – καταλύματα ιδιωτών, ή η Relayrides και η tamyca που καταχωρούν και ενοικιάζουν αυτοκίνητα ιδιωτών καθώς και η Gobble που καταχωρεί και πωλεί γεύματα από «προσωπικούς μάγειρες», είναι μερικά παραδείγματα αγορών με πλεονασματικό απόθεμα. Οι συμμετέχοντες καθεμίας από αυτές εκμεταλλεύονται το πλεονάζον απόθεμά τους ή τη χρήση των δεξιοτήτων τους, για να καρπωθούν τα ανάλογα κέρδη.

7. Shopping Parties
Ένα από τα επιχειρηματικά μοντέλα το οποίο έχει αρκετό ενδιαφέρον και δεν έχει επεξεργαστεί σε βάθος είναι το λεγόμενο Shopping Parties (σίγουρα σας είναι ακουστά τα προϊόντα Tupperware). Σε μια εποχή όπου η κοινωνική δικτύωση μέσω των Social Media έχει μπει για τα καλά στη ζωή των χρηστών-καταναλωτών, αυτή είναι ικανή να δώσει μια νέα ώθηση στο επιχειρηματικό μοντέλο των απευθείας πωλήσεων. Το παραπάνω επιχειρηματικό μοντέλο είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον για προϊόντα που χρειάζονται διευκρινίσεις και επεξηγήσεις, όπως τα προϊόντα ομορφιάς, κοσμήματα, αξεσουάρ σπιτιού. Επιπλέον, η αγορά τους συσχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με τα συναισθήματα, την παρόρμηση, την ανακάλυψη, την καθοδήγηση και την εμπειρία των καταναλωτών. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, μπορούν να αναπτυχθούν π.χ. Fashionparty, Jewelryparty, Babyparty, Cookingparty, Tupperparty, Wineparty, Shoesparty, Beautyparty, Accessoriesparty, Bookparty . Οι εταιρείες Stella & Dot και Chloe + Isabel είναι δύο από τις εταιρείες πρότυπο που εφαρμόζουν το μοντέλο των απευθείας (online) πωλήσεων κοσμημάτων μέσω των shopping parties.

8. Mass Customization
Η εξατομικευμένη παραγωγή (mass customization) σύμφωνα με έναν από τους κορυφαίους ειδικούς τον Frank Piller είναι «η συνεργασία μεταξύ των εταιρειών και των πελατών, η οποία αναφέρεται στη λειτουργική παραγωγική διαδικασία της εφοδιαστικής αλυσίδας και έχει ως στόχο να αναπτύξει ένα εξατομικευμένο προϊόν, προσαρμοσμένο για έναν αποδέκτη. Ο στόχος της είναι, μέσω της ενσωμάτωσης των πελατών, να λάβει πρόσβαση σε πληροφορίες για τις ανάγκες τους, έτσι ώστε σε ετερογενείς αγορές, να είναι σε θέση να ανταποκριθεί καλύτερα στις ακριβείς ανάγκες του κάθε πελάτη ξεχωριστά.» H εταιρία Dell στο ξεκίνημά της ήταν η πρώτη η οποία εφήρμοσε το παραπάνω επιχειρηματικό μοντέλο και σήμερα πολλές επιχειρήσεις έχουν αναπτύξει επιχειρηματικές δραστηριότητες προσφέροντας αποκλειστικά εξατομικευμένα προϊόντα όπως π.χ. κοσμήματα (Gemvara) βιβλία (PersonalNovel), καμβά (Canvasprint), μπλουζάκια (Spreadhshirt), σοκολάτες (Chocri), υποδήματα (NikeID, miadidas, milkandhoneyshoes), καφέ (Mybeans), κούκλες (MyStofftier), χυμούς (Saftfabrik), μούσλι (Mymuesli), κουστούμια και πουκάμισα (Youtailor), design κινητών (Skinflips), ποικίλα προϊόντα (Zazzle) και αρώματα (Myparfum).

9. Social Commerce
Με τον όρο social commerce δεν ενοούμαι απλώς το συνδυασμό αγορών με αξιολογήσεις, σχόλια και χρήση των εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης. Πρωτίστως πρόκειται για ένα κοινωνικό (ζωντανό) χώρο, σκοπός του οποίου πρέπει να είναι η προώθηση της αγοραστικής εμπειρίας και η ενθάρρυνση ανταλλαγής εμπειριών μεταξύ των χρηστών. Πλατφόρμες όπως οι DIY (Do it yourself ) των Etsy, Dawanda αλλά και η πλατφόρμα της Lockerz, αποτελούν εξαιρετικά αντιπροσωπευτικά δείγματα αυτού του επιχειρηματικού μοντέλου.

Etsy

10. Multishops
Ένα μοντέλο το οποίο έχει αναπτυχθεί τα τελευταίο καιρό στην Ευρώπη είναι η δημιουργία εταιριών «πολυκαταστημάτων ηλεκτρονικού εμπορίου». Η στρατηγική δημιουργίας πολλαπλών εξειδικευμένων ηλεκτρονικών καταστημάτων είναι η εξής: Κάτω από την ίδια στέγη, λειτουργούν διάφορα e-shops με πυρήνα μια κοινή ηγετική ομάδα, με αρμοδιότητες για την εκτέλεση διαφόρων διαδικασιών όπως αυτών του μάρκετινγκ, της ανάπτυξης Web-εφαρμογών, της online διαφήμισης, των δημοσίων σχέσεων και της εξυπηρέτησης πελατών. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι η γερμανική Internetsores κάτω από την οποία λειτουργούν ηλεκτρονικά καταστήματα ποδηλάτων (Fahrrad), αθλητισμού (Fitness), outdoor και κατασκήνωσης (Campz) καθώς και επίπλων (Livingo).
Πιστεύοντας ότι υπάρχουν εξαιρετικά περιθώρια ανάπτυξης των παραπάνω επιχειρηματικών μοντέλων στην ελληνική αγορά, υποστηρίζουμε πρωτοποριακές πρωτοβουλίες και προσπάθειες. Οι ενδιαφερόμενοι επιχειρηματίες αλλά και επενδυτές που θέλουν να συμμετάσχουν σε αυτές, ευχαρίστως μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί μας.

 Republished from Efstathios Intzeidis blog
Σχετικάμε τον Ευστάθιο Ιντζεΐδη
Ο κ. Ευστάθιος Ιντζεΐδης είναι Director Media και Ε-Business στην INTZEIDIS Consulting με ειδικότητα σε θέματα βιομηχανίας των ΜΜΕ και του Ηλεκτρονικού Εμπορίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου