Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2012

Ο ρόλος της διαφήμισης στην τόνωση της αγοράς

Οι καταναλωτές, έχοντας υποστεί συρρίκνωση των διαθέσιμων εισοδημάτων τους, δικαιολογημένα προσδοκούν από τις επιχειρήσεις να προσαρμόσουν την εμπορική τους πολιτική στα νέα δεδομένα, βελτιώνοντας τους όρους πρόσβασης στα αγαθά τους.
Σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία η διαφήμιση δεν χάνει την αξία της. Αντιθέτως, αποτελεί σημαντικό εργαλείο στα χέρια των επιχειρήσεων για την (επανα)προσέγγιση των καταναλωτών με προϊόντα και όρους συναλλαγών που ανταποκρίνονται περισσότερο στις δυνατότητες και τις προτιμήσεις τους. Δίνει πληροφορίες και εναύσματα στους καταναλωτές για την καλύτερη αξιολόγηση της αγοράς, προάγοντας τον ανταγωνισμό σε όφελος όλων των παραγόντων αυτής.

Οταν, ωστόσο, η διαφήμιση γίνεται παραπλανητική, δεν προάγει τον ανταγωνισμό. Αντιθέτως, τον παρεμποδίζει. Δίνει πλεονέκτημα στην επιχείρηση που δεν το αξίζει, στρεβλώνοντας τη λειτουργία της αγοράς. Ματαιώνει τα οφέλη του ανταγωνισμού για τους καταναλωτές. Εν τέλει πλήττει την ίδια τη διαφήμιση, καθώς από εργαλείο πληροφόρησης γίνεται μέσο χειραγώγησης. Γι' αυτό και συμφέρον για την αποτροπή των αθέμιτων και παραπλανητικών διαφημίσεων δεν έχουν μόνο οι καταναλωτές αλλά και όλες εκείνες οι επιχειρήσεις που εξαρτούν με συνέπεια την ανάπτυξή τους από την ειλικρινή προσέγγιση και εξυπηρέτηση των αναγκών των καταναλωτών.
Η προστασία των καταναλωτών από αθέμιτες και αδιαφανείς εμπορικές πρακτικές είναι πρωταρχικής σημασίας. Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, ως αρμόδια εποπτική αρχή, εφάρμοσε -σε πρωτόγνωρη μάλιστα έκταση- τη νομοθεσία για την καταστολή αθέμιτων εμπορικών πρακτικών προκειμένου να διαφυλάξει, σε όλους τους τομείς, τη δυνατότητα των καταναλωτών για την καλύτερη αξιοποίηση του εισοδήματός τους και την ενίσχυση του ανταγωνισμού.
Είναι, ωστόσο, ευθύνη και των ίδιων των επιχειρήσεων να διασφαλίσουν την αξιοπιστία της αγοράς και των μορφών εμπορικής επικοινωνίας. Η αγορά έχει ανάγκη για την ανάπτυξή της την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Οι προμηθευτές οφείλουν να πρωτοστατήσουν, με μηχανισμούς αυτοελέγχου, στην αντιμετώπιση των παραπλανητικών διαφημίσεων. Ταυτόχρονα, οι διαφημιστικές εταιρείες οφείλουν να διαφυλάξουν την εγκυρότητα του δικού τους προϊόντος.
Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, προσβλέποντας γι' αυτό στη συνεργασία των επιχειρήσεων, οργανώνει την 1η Μαρτίου 2012 ημερίδα στο ΕΒΕΑ, προκειμένου να συζητηθούν, με όλους τους εμπλεκόμενους σε θέματα εμπορικής επικοινωνίας, τρόποι που θα προάγουν τον ρόλο της διαφήμισης στην πληροφόρηση των καταναλωτών, στην αναθέρμανση της αγοράς και στην ενίσχυση του ανταγωνισμού.

Δημήτρης Σπυράκος *
* Ο Δημήτρης Σπυράκος είναι Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή

www.ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου